패션숍의 의복상품은 다양한 조명환경 하에 디스플레이 되어져있다. 소비자는 두 가지 이상의 상품의 컬러 이미지를 비교하며 구매선택행동을 하게 된다. 이러한 실 정황 하에, 본 연구에서는 두 종류의 광원색의 LED 램프를 사용하여, 순차시(sequential method)를 통한 상대적인 컬러 어피어런스의 차이를 Munsell 색표를 이용하여 정량적으로 측정하고, 동일한 실험 조건하에서의 인상평가를 실시함으로써 감정 평가와의 관계성을 검출 하고자 했다. 그 결과, 본 실험 조건하에서의 등색(color matching) 실측치는 기준조명에 순응한 결과로 보여지고, 순응도는 CIECAM02 예측치보다도 컸다. 또한, 감정평가결과, RED등의 특정 색을 제외하고, 등색 실측치로부터의 ΔM치와의 상관성을 확인할 수 있었다.
In apparel shops, clothing products are displayed under various lighting color setups. Consumers choose apparel products for purchase while comparing more than two color images from products. Under this circumstance, in this experiment, using two types color of LED lamps, it was aimed at to quantitatively evaluate relative color appearance through sequential method while using the Munsell color chart, to conduct color appearance assessment under identical experiment conditions and finally to detect correlations of these with emotion assessment. As a result, it is considered that color matching calculation values under the experiment condition set by this study is the positive adaptation result to basic lighting, and the degree of adaptation appeared higher than the CIECAM02 prediction values. Also, the correlation between color matching evaluation values and ΔM values was found from the emotion assessment, with exception such as RED.