이 연구는 2012년 본격적으로 실시된 주5일 수업 실시에 따른 태권도장의 주말체육 프로그램에 대한 운영 실태에 따른 선호 도와 만족도 및 참여효과를 비교분석하여 연령층에 맞는 프로그램의 개발 및 적용에 필요한 기초자료를 제공하는데 그 목적 이 있다. 이 연구는 초등학교 태권도 수련생을 대상으로 경기도 지역의 성남시, 수원시, 용인시에 소재한 태권도장 중 편의표 본추출법을 이용하여 주말체육 프로그램을 시행하고 있는 태권도장을 각 지역별 3개씩 도장을 선정하여 총 9개 도장을 표집한후, 각 태권도장별로 40부의 설문지를 배부하여, 총 360부 중 응답이 부적절한 87부를 제외한 273부의 설문지를 유효 표본으로 선정하였다. 이 연구에서는 자료 분석의 목적에 따라 SPSS 18.0 프로그램을 이용 빈도분석, 신뢰도분석, χ² 검정, t-검증 등을 사용하였다. 설문지 신뢰도를 하위변인별로 검사한 결과 신뢰도 Cronbach`α는 .817~.888로 나타나 내적일관성이 높음 을 알 수 있었다. 이상과 같은 연구방법 및 자료 분석 결과를 기초로 하여 이 연구에서 도출된 결론은 다음과 같다. 첫째, 주말체육 프로그램 중 성별에 따라 스포츠 프로그램에서 집단 간 통계적으로 유의한 차이가 나타났으며, 학년별에 따라서는 스포츠 프로그램, 뉴스포츠 프로그램, 학교체육 프로그램 모두에서 집단 간 통계적으로 유의한 차이가 나타났다. 둘째, 주말체육 만족도는 성별에 따라 운영시간 만족, 주말수강 만족 변인에서 집단 간 통계적으로 유의한 차이가 나타났으며, 학년별에 따라 지도자만족 변인에서만 집단 간 통계적으로 유의한 차이가 나타났다. 셋째, 주말체육 참여효과는 성별, 학년별 모두 집단 간 통계적으로 유의한 차이는 없는 것으로 나타났다.
This research aims at comparing and analyzing the preference, satisfaction levels and participation effects of the operating conditions of the weekend P.E. programs in taekwondo studios After the introduction of the five-day schooling that began to be implemented in a full scale in 2012. As for the research subject, three taekwondo studios carrying out weekend P.E, programs were selected from each region among those located in Seongnam-si, Suwon-si, and Yongin-si, Gyeonggi Province through a convenience sampling method, and nine studios in total were collected elementary school student as samples. Then, 360 copies in total, 273 were chosen as effective samples except for the 87 copies with improper answers. In this study, according to the purpose of data analysis, SPSS 18.0 program was used and frequency analysis, reliability analysis, χ² test, and t-test were conducted. The deducted results of this study with the research methods above and the data analysis outcome are as follows; First, a statistically significant difference was found among the groups with regard to the sports program of the weekend P.E. programs depending on the subjects` gender, and according to their grade, a statistically significant difference among groups was observed in all sports, new sports and school P.E. programs. Second, the satisfaction levels with the weekend P.E. showed statistically significant differences among the group in terms of the variables of the satisfaction with the operating hours and weekend classes depending on the subjects` gender, and only with that of satisfaction with the leaders according to their educational background. Third, no statistically significant difference was found with the participation effect in the weekend P.E. among the groups depending on their genders and educational background.