본 연구는 재호 여학생들의 유학생활 부적응에 따른 스포츠 참여가 심리적 안녕감, 자아존중감 및 학교 적응에 미치는 효과를 검증하는데 목적이 있다. 이를 위해서 2010년 호주 시드니에서 유학생활에 부적응을 보이고 있는 50명의 여자중등학생들을 대상으로 실시하였다. 측정도구는 참여동기, 심리적 안녕감, 자아존중감, 학교적응 설문지를 사전, 사후검사로 실시하였으며, SPSS 18.0 통계프로그램으로 빈도분석, 신뢰도 분석, 독립표본 t-검증, 반복측정 분산분석 그리고 대응표본 t-검증을 실시하였다. 집단 및 측정시기별 반복측정 분산분석을 실시한 결과, 첫째, 심리적 안녕감 변인 중에서 자아수용, 긍정적 대인관계, 환경통제력, 자율성이 실험집단에서 사전보다 사후에 더 긍정적으로 변화한 것으로 나타났으나, 통제집단에서는 모든 하위 요인에서 유의한 차이가 나타나지 않았다. 둘째, 자아존중감 변인에서 긍정적 질문, 부정적 질문은 실험집단에서 사전보다 사후에 더 긍정적으로 변화한 것으로 나타났으나, 통제집단에서는 유의한 차이가 나타나지 않았다. 셋째, 학교적응 변인 중에서 환경적응, 친구적응, 생활적응이 실험집단에서 사전보다 사후에 더 긍정적으로 변화한 것으로 나타났으나, 통제집단에서는 모든 하위 요인에서 유의한 차이가 나타나지 않았다.
This study was to investigate the effects of sports participation to those who showed poor adjustment to living and studying abroad on psychological well-being, self-esteem, and school adjustment of Korean female middle-school students studying in Australia. For the study, 50 female middle school students were selected who showed poor adjustment to living and studying in a pre-test on the School Adjustment scale in Sydney, Australia in 2010. SPSS 18.0 software was used to calculate the means and standard deviations for all scales for both conditions. Psychological Well-Being Scale, Self-Esteem Scale and School Adjustment Scale were used in the pre-test and post-test. Data analysis was performed through frequency analysis, reliability test, independent sample t-test, repeated measures and paired samples t-test. And the findings were as follows. Firstly, in the psychological well-being scales, the sports participation condition showed positive changes in self-acceptance, positive personnel relations with others, environmental mastery and autonomy in the post-test rather than pre-test, while the placebo attention condition showed no significant changes in all sub-scales. Secondly, in self-esteem scales, the sports participation condition showed more positive changes in the positive questions and negative questions in the post-test rather than pre-test, while the placebo attention condition showed no significant changes in all sub-scales. Thirdly, in the school adjustment scales, the sports participation condition showed more positive changes in school environmental adjustment, friend adjustment and school life adjustment in the post-test rather than pre-test, while the placebo attention condition showed no significant changes in all sub-scales.