여성의 소비는 이제 남성의 전유물로 여겨졌던 분야까지 접근하고 있다. 새로운 여성 영역에서 여성 친화적 경향이 나타나고 있는 것이다. 이는 디자인 분야에서도 예외는 아니라서 여성 친화적 디자인의 중요성은 날로 커지고 있다. 본 연구의 목적은 새로운 여성 영역에서 등장한 여성 친화적 디자인을 알아보고, 이를 가이드라인으로 구체화하는 데에 있다. ‘새로운 여성영역’이라는 영역에서 여성 친화적 디자인은 ‘여성 영역’에서의 여성 친화적 디자인과 차이점이 있을 것으로 연구 가설을 세웠기 때문에 먼저 ‘새로운 여성 영역’ 에서 여성 친화적 디자인사례들을 포괄적으로 조사한 후 그 결과를 주요 특성을 삼고, ‘새로운 여성 영역’에서의 여성 친화적 디자인 대표 사례인 공구세트에 적용 및 실험하였다. 실험에는 여성 친화적 디자인의 특성과 요소를 알아보기 위하여 디자인평가방법인 PPP와 사용자경험 2가지 측면으로 요소 세분화, 추출이 이루어졌다. 그 결과, ‘새로운 여성 영역’의 여성 친화적 디자인은 첫째, 디자인 측면에서 신체적 부담을 줄이고, 사용이 유연한 경제성을 고려하여 디자인하여야 하며, 사용자 경험을 만족시키려면 오랫동안 지속되는 유효성을 고려하여 디자인되어져야 한다.
The consumption of women is now about to reach the field which was thought to be a monopoly of men. In a new area of women, a woman-friendly tendency is taking place. This is true in the field of design, so the importance of woman-friendly design is becoming greater and greater as time goes on. Hence, this study looks into the woman-friendly design, which appeared in the new area of women, and aims to substantiate it as a guideline. Because this study set up a hypothesis that a woman-friendly design in the new area of women would be different from the woman-friendly design in the area of women, cases of woman-friendly designs in the new area of women were comprehensively studied, and the outcome was applied to a tool set which is an example of the representative of woman-friendly designs in the new area of women and experimented thereby. In the experiment, PPP which is a design evaluation method was used to find out the characteristics, and the elements of woman-friendly design and the elements were detailed and extracted of user experience. As a result, this study came to the following conclusion: The woman-friendly design in the new area of women should reduce the physical burden in the side of design, consider its economy with flexible use and also consider its long-sustainable effectiveness to satisfy the experience of users.