본 연구의 목적은 초등학생의 완벽주의와 발표불안과의 관계에서 부정적인 자동 사고가 매개하는지를 검증해 보고자 한다. 이를 위하여 부산, 경남, 울산 소재에 재학중인 초등학생 309명을 대상으로 완벽주의, 발표불안, 부정적인 자동 사고에 대한 설문을 하였다. 수집된 자료를 바탕으로 주요 변인들 간의 관련성을 살펴보기 위해 상관관계 분석을 실시하였고, 초등학생의 부정적인 자동 사고가 완벽주의와 발표불안 간의 관계에서 매개하는지를 알아보기 위하여 매개모형 검증을 실시하였다. 본 연구를 통하여 밝혀진 주요결과는 다음과 같다. 첫째, 발표불안과 완벽주의 및 부정적인 자동 사고는 정적상관을 보였다, 또한 완벽주의와 부정적인 자동 사고도 정적상관이 나타났다. 둘째, 부정적인 자동 사고는 자기지향 완벽주의가 발표불안에 미치는 영향을 부분매개하는 것으로 나타났다. 셋째, 부정적인 자동 사고는 사회부과적 완벽주의가 발표불안에 미치는 영향을 완전매개하는 것으로 나타났다. 본 연구결과를 토대로 후속연구에 대한 제언과 시사점을 논의하였다.
The purpose of this study was to examine the effects of Perfectionism and Negative Automatic Thoughts on Speech Anxiety Children’s. The research conducted survey about socially-prescribed perfectionism, speech anxiety, academic self-efficacy scale by 312 of elementary school in Busan, Kyung-nam province, Ulsan. Correlation analysis, hierarchical multiple regression analysis, and Sobel test were employed to investigate the hypotheses. The results of this study were as following: First, positive relationships were found between Perfectionism and Speech Anxiety, between Perfectionism and Negative Automatic Thoughts, and between Negative Automatic Thoughts and Speech Anxiety respectively. Second, Negative Automatic Thoughts showed a partial mediating effect on the relationship between the children’s Self-oriented Perfectionism and Speech Anxiety. Third, Negative Automatic Thoughts showed a partial mediating effect on the relationship between the children’s Socially-prescribed Perfectionism and Speech Anxiety. Findings and implications of this study are discussed.