본 연구는 ‘한국광고홍보학보’의 창간호부터 2010년 가을호까지 발행된 316편의 논문을 대상으로 저자, 연구주제 및 매체, 연구방법, 분석방법 등의 내용분석을 통해 그동안 대표적인 광고/홍보학술지에 게재된 논문의 내용분석을 하기 위함이다. 내용분석의 결과를 살펴보면, 첫째, 2004년 이후 발행 호수가 늘어나면서 논문 수와 평균 저자의 수가 증가함과 동시에 최근 공동연구의 비중이 높아지는 것으로 조사되었다. 둘째, 연구주제에서는 광고 및 홍보, 마케팅활동의 효과를 분석한 연구의 비중이 가장 높았으며, 이러한 경향은 후반기로 갈수록 더욱 뚜렷해졌다. 셋째, 매체 부분에서는 매년 꾸준히 연구되는 TV와 2000년대 초반부터 활발히 연구되는 인터넷이 가장 많이 다루어지는 매체인 것으로 조사되었으며, 최근 CATV, IPTV, 디지털 방송 등이 새롭게 연구되어지는 것으로 드러났다. 넷째, 연구방법에서는 설문조사가 가장 많이 사용되었고, 그 다음으로 실험연구, 내용분석, 문헌연구의 비중이 높았으며, 대학생, 일반성인, 업계종사자 순으로 표본을 많이 사용하는 것으로 조사되었다. 다섯째, 통계분석방법에서는 변량분석, 요인분석, t-검정, 회귀분석 등이 많이 사용되는 것으로 나타났으며, 후반기로 갈수록 Amos, Lisrel 등 고급통계의 사용이 증가하였다. 발행 12년의 역사를 가진 ‘한국광고홍보학보’의 논문들을 각 항목에 따라 분석을 실시함으로써 그동안의 흐름과 동향을 파악하고, 향후 연구주제와 나아갈 방향에 대한 지침을 제시하는 데 본 연구의 의의가 있다고 하겠다.
A content analysis was conducted of the articles published in ``The Korean Journal of Advertising and Public Relations`` between 1999 and 2010. The study examines 316 articles to investigate publication productivity, topic trends, research and statistic methods. The results indicate that the number of articles and the average number of authors has increased since 2004. On the contribution, co-authored research articles have increased over time. For the analyses of articles` content, this study finds that the most popular topics are ``AD/PR/marketing effects``, followed by management and society. Furthermore, popular media studied were Internet and TV, and Cable TV, IPTV, and digital broadcasting were recently studied. For the research methods, survey(35.4%) was the most frequently used method, followed by experiment(22.5%) and content analysis(16.1%), and ANOVA, factor analysis, regression, and t-test were often used for data analyses. This study is meaningful in the way that the results guide researchers in designing the future courses by shedding light on past progress and limitations, and provide an evidential document of scholars` contributions to the research in ``The Korean Journal of Advertising and Public Relations``.