본 연구는 기금조성용 옥외광고 산업의 활성화를 위하여 옥외광고와 관련된 광고주, 매체사, 광고대행사 실무자와 한국옥외광고센터 직원들의 인식을 파악하고 네 그룹 간 차이를 비교분석 하고자 하였다. 본 연구의 설문조사에 참여한 실무진은 총 112명으로 옥외광고 산업의 전망, 경제성장과 옥외광고 산업성장과의 관계, 기금조성용 옥외광고에 대한 업계의 인식, 일반법 전환 이후 기금조성용 옥외광고 효과에 대한 업계의 인식 등을 조사하였고 이에 대한 각 집단의 의견을 살펴보았다. 연구 결과 집단적 옥외광고 전망이나, 발전 가능성에 대해서는 집단 간의 차이를 보이는 것으로 나타났고, 기금조성용 광고와 관련하여서는 각 집단별 인식 수준의 차이가 현저하게 발생하는 것으로 나타났다.
This study outdoor advertising for collection of a fund, outdoor advertising and outdoor advertising related to the activation of advertisers, media agency, ad agency executives and staff awareness of Korea Outdoor Advertising Center to identify and compare the differences between the four groups were analyzed. This study surveys a total of 112 staff members participated in the outdoor advertising industry`s prospects, economic growth and industrial growth, the relationship between outdoor advertising, outdoor advertising outdoor advertising for collection of a fund industry awareness, common law conversion fund since the effect of one outdoor advertising for collection of a fund for this research was recognized in the industry, and the opinion of each group examined. Collective views and outdoor advertising research, development possibilities for the difference between the groups appeared to be looking for funds, advertising with respect to outdoor advertising for collection of a fund awareness level of each group was found to occur significantly different.