감쇠비는 철도교량의 공진 시 동적응답에 가장 지배적인 영향을 미치는 요소이나, 다양한 조건 및 환경에 따라 변경되며, 가속도나 변위와 같은 실 구조물 동적응답 측정에 의해 산출되는 감쇠비 또한 분석 방법에 따라 매우 다양하게 변동될 수 있다. 반면, 해석 및 설계에서는 편의를 위해 매우 간편하게 가정될 수 밖에 없는 값이다. 예를 들어, 가장 대표적인 PSC 구조물에 대해 Eurocode나 국내 철도교 설계기준에서는 1.0%의 가정을 적용하고 있다. 본 논문에서는 교량-열차 상호작용해석에 의한 변위 및 가속도 동적응답과 동일 교량에 대한 현장 실측을 통한 변위 및 가속도 동적응답을 비교하고, 감쇠비 산정방법에 따른 보정을 통해 보다 신뢰도 높은 감쇠비 산출 방법 및 동적응답 분석 방법에 대해 논하고자 한다.
Damping ratio is one of the most dominant factor for deciding dynamic responses of the railroad bridge especially in the vicinity of resonance. However, it is difficult to decide from results of measured responses of dynamic vertical displacements or accelerations. Therefore, for convenience of design and analysis of structures, damping ratio is assumed as one value. For example, Eurocode and Korean railroad bridge specification declare damping ratio as 1.0% for PSC structures. In the present study, we try to compare dynamic responses of field tests and analyses. To reduce relatively large differences between field tests and analyses, we re-estimate damping ratio with more credible method and dynamic displacements and dynamic accelerations of railroad bridge are investigated again.