직류급전 도시철도에서는 전차선로를 통해 전동열차에 직류전원을 공급하고 있으며, 전동열차는 운행 중에 역행·타행·제동 등을 반복하게 된다. 제동은 전기제동과 공기제동을 사용하게 되는데 전기제동 시 회생에너지가 발생하게 된다. 회생에너지는 차량성능, 노선상태, 운행간격, 운전속도 등에 따라 발생량이 달라지며, 발생된 회생에너지는 동일선로에서 인근의 타 전동열차에 공급되어 소모되는데 이때 소모되지 못한 잉여 회생에너지는 전차선 전압을 상승시켜 전력공급계통에 악영향을 주게 된다. 이러한 잉여 회생에너지를 활용하게 되면 에너지절감은 물론, 전력계통의 안정화도 꾀할 수 있어 최근에는 회생에너지를 저장 또는 회수하는 등 활용장치에 대한 연구·개발이 활발히 이루어지고 있는 실정이다. 따라서 본 논문은 직류급전 도시철도의 선로에서 실제 운행하고 있는 전동열차가 주행하며 발생시키는 회생에너지를 측정 분석하여 그 결과를 시스템 적용에 반영코자 한다.
Urban railway using DC feeding system supply DC power through catenary to a train, the train continue powering, Coasting, braking control. Also the trains generate Regenerated energy during electric brake. Regenerated energy varies with performance of a train, condition of railway, Interval, speed, generated regenerated energy supplies to another train, at this very moment, not consumed surplus energy has a bad influence on a power supply system because catenary volt rise. If we use the Regenerated energy, we could save energy and be safe on a power system. so recently the research and development are actively progressing. Thus propose of this study is measurement and analysis of Regenerated energy generated by an operating train in urban railway using DC feeding system and we will apply the results to the system.