철도차량의 차륜은 선로와의 접촉에 있어서 기하학적 답면형상, 차량 현가특성, 선로조건, 기후조건 등에 따라서 마모가 당연히 진행된다. 차륜의 찰상에는 차륜의 표면 (surface)이 국부적으로 떨어져 나가는 박리현상, 레일과의 마찰로 인하여 차륜 후렌지의 폭이 좁아지는 수직마모현상 및 브레이크 작용 시에 제륜자(brake shoe)가 국부적으로 열과 마찰이 발생하여 답면 전체에 형성되는 오목모양의 마모가 발생되는 그루빙(grooving)현상 등이 있다. 이러한 차륜찰상은 진동, 소음 및 열차충격을 발생 시킬 뿐만 아니라, 승차감을 떨어뜨리며 주행안전성도 방해하는 요인이 된다. 따라서, 본 연구를 통하여 차륜 찰상을 발생시키는 여러 요인 중에서 주행거리와 차륜찰상과의 관계를 분석하여 고찰 하였다.
The Wear in the wheels of the railway car naturally progress in contact with the track such as geometric shape, the vehicle suspension characteristics, track condition, weather conditions. The Scratch of wheels has delamination phenomenon such as falling off the local surface of the wheel, has vertical-wear phenomenon such as a narrowing of the width of the wheel flange due to the friction with the rail and it has grooving phenomenon such as wear of the concave shape caused by a local heat and friction of brake shoe at the time of braking action. This factor disturbed the running stability and degrades ride quality as well as to cause the vibration, noise and impact. In this study, we investigated several factors that cause the scratch and analyzed the relationship between running distance and the wheel scratch.