철도차량의 1차 현가장치로 사용되는 롤 러버 스프링은 차량운행 시 하중을 지지하고 진동과 소음을 감소시키는 역할을 담당하고 있다. 변형률 에너지 함수로 정의되는 고무소재의 비선형 물성은 고무 스프링의 특성을 해석하고 평가하는데 있어서 매우 중요하므로 단축인장, 등 이축인장 및 순수 전단시험을 통해 결정하였다. 시험을 통해 얻어진 비 선형 재료상수를 이용하여 롤 러버 고무스프링에 대한 유한요소 해석을 통해 하중-변위 특성을 예측하였고 특성시험 결과와 잘 일치함을 알 수 있었다.
Roll rubber spring is used in primary suspension system for railway vehicle. This rubber spring has functions which reduce vibration and noise, support the load carried in operation of railway vehicle. The non-linear properties of rubber which are described as strain energy function are important parameter to design and evaluate rubber spring. These are determined by material tests which are tension, compression and shear test. The behaviors of load-displacement of roll rubber spring are evaluated by using commercial FEA code. It is shown that the results by FEA simulations are in close agreement with the test results.