철도차량의 구동장치는 구동모터에 의해서 고속회전하며 이로인한 회전토크가 발생하게 된다. 모터감속기와 차축감속기가 각각 별도로 있는 구동장치는 모터로부터 받는 회전토크를 1차로 모터감속기에 전달을 하며, 모터감속기에서 나오는 회전력과 회전토크를 연결샤프트를 통하여 2차로 차축감속기에 전달하게 된다. 국내 고속철도의 경우 모터감속기는 차체에 취부되어 있고, 차축감속기는 대차프레임의 차축 연결이 되어 있어 주행 중 동적거동에 의해 상대변위가 발생하게 되며, 이 변위는 1차, 2차 스프링의 스프링강성(k)에 의해서 변위량이 결정된다. 따라서 연결샤프트는 차축감속기로부터 받는 회전토크와 상대변위에 의한 저항력을 받게 된다. 이에 본 논문에서는 이러한 조건을 반영하여 연결샤프트의 적절한 내구시험의 방법을 고찰하고자 한다.
Driving gear unit for rolling stock is driven by a high-speed rotation from motor and generates the rotational torque simultaneously. The rotational torque from traction motor are transmitted to the motor reduction unit at first and then to the axle reduction unit through the shaft. In case of the domestic high-speed train the motor reduction unit is mounted to the carbody, and the axle reduction unit is connected to the axle of the bogie frame and this condition makes relative displacement by dynamic behavior during train running. The relative displacement is able to be taken from the spring stiffness(k) of the primary, the secondary spring. Therefore, the shaft is effected the resistance due to the rotational torque and relative displacement. We investigated the methods of the appropriate endurance test for the shaft to reflect this condition in this paper.