전차선로는 설비의 특성상 예비선로를 확보할 수 없어 급전계통 장애사고가 발생하면 정전구간이 길어지고 복구하는데 많은 시간이 소요되어 전기철도차량 운행에 막대한 지장을 초래하게 된다. 따라서 본 논문에서는 철도 분기점이나 고속열차 대형역구내의 전차선로 급전계통을 구성할 때 철도운영 시 발생한 사고사례와 유지보수 노하우를 집중 연구분석하여 열차운행 특성을 고려해 열차운행 지연을 최소화 할 수 있는 전차선로 급전계통 구성의 최적화 방안을 제시하고자 한다. 반면 무분별한 전차선로 급전계통의 구분장치 설치는 고속화 지장, 사고발생 원인, 유지보수 비용 증가로 슬림한 전차선로 급전계통 구성도 필요하다. 이러한 전차선로 급전계통 구성의 최적화 방안은 전차선로 설계?시공 뿐만아니라, 전차선로 급전계통 운용 및 전차선로 유지보수 시에 적용하면 유용할 것이다.
Is time-consuming to repair the outage period is longer if the power supply system failure occurs, the accident could not be obtained preliminary nature of the catenary line of equipment which results in a significant disruption to the electric rail vehicle operation. Therefore, to minimize the catenary trains delayed trains, consider the characteristics and intensive research and analysis of accident cases caused when railroad operations and maintenance expertise to configure the power supply to the catenary system of high-speed train railway junctions and large train stations in this paper we present a method for optimizing the power supply to the system configuration. Whereas a reckless catenary power supply system configuration is required to speed up and slim trouble, accident cause, with nine minutes catenary equipment installation and maintenance costs of the system is the power supply. This will be useful when applied to the catenary during maintenance operations to the catenary system with the power supply and catenary design catenary construction, as well as, ways of optimizing the configuration of the power supply system.