수도권의 대중교통을 이용하는 승객들은 거의 대부분이 교통카드를 사용하고 있다. 수도권의 대중교통요금이 통합거리비례요금제로 운영되고 있기 때문에 정확한 승하차 정보가 필요하다. 그러나 버스 이용객들은 하차역에서 내릴 때 교통카드를 태그하는 것이 아니라 그 이전에 태그하는 현상이 많이 발생하고 있다. 본 연구에서는 교통카드 데이터를 활용하여 버스 승객들이 비정상적으로 태그하는 행태를 분석하고자 하였으며, 본 연구에서 설정한 기준에 따르면 약 40.3%에 해당하는 승객이 사전에 태그하는 것으로 분석되었다. 따라서 교통카드 데이터를 활용한 대중교통 이용객들의 평균환승거리 산정 시에는 이러한 요인을 충분히 검토하여야 한다.
Transportation cards are widely used to travel by public transit in the Seoul metropolitan area. And, passengers have no resistance to transfer from one mode to the other mode because the public transportation fare is only proportional to the travel distance. Passengers have to tag when they get off the bus, but many passengers tag farther in advance. In this study, we analyzed the abnormal tag behavior of bus passengers by utilizing transport card data. It is analyzed that the ratio of tags in advance is equivalent to about 40.3% according to the suggested criteria. When you analyze average transfer distance or transfer behavior using transportation card data these factors should be considered sufficiently.