주행중인 철도차량의 외부소음의 저감을 위해서는 대차 부위에서 발생하는 소음의 크기 자체를 저감하거나 대차부위에서 외부공간으로의 전파를 차단시키는 방법이 있다. 사이드 스커트는 대차부위에서 발생하는 소음의 전파를 차단 시키는 방법으로 차량 주행중 외부소음 저감을 위한 가장 효율적인 방법이다. 그러나 실제 소음저감의 효과를 확인하기 위해서는 차량제작 후 스커트 적용 전과 후의 외부소음 측정을 통한 검증이 가장 확실한 방법이나 설계단계에서 효과를 미리 검증하기는 쉽지 않다. 본 연구에서는 대차부위의 소음원을 차륜/선로 소음, 견인전동기 소음, 구동기어 소음으로 구분하고 각 소음원 위치에서 소음을 임으로 발생시켜 각 소음원 위치별로 사이드스커트의 삽입손실을 측정하고 최종적으로 각 소음원을 모두 포함했을 경우의 외부소음에 대한 사이드스커트의 삽입손실을 측정 하는 방법을 제안 하고자 한다.
When the railway vehicle is running, the exterior noise is dominated by the sound strength of the of the bogie. The bogie noise consists of the noise emitted by the traction motor, driving gear and the rolling noise by the contact between the rail and the wheel. There are two methods to reduce the exterior noise during traveling of rolling stock, reducing the noise source or blocking the propagation pass of noise from the bogie. Side skirt is more effective to reduce the exterior noise as blocking the propagation pass of noise from the bogie. It is more exact to compare the noise level between with side skirt and without side skirt when rail way vehicle is running. But it is hard to validate and predict the effect of the noise reduction in design step. This paper suggests the indirect method to measure the total sound transmission loss of side skirt by measuring the each sound transmission of side skirt when white noise is emitted from the each source locations.