본 연구에서는 설문조사를 이용하여 도시철도 이용자의 편의성을 정량적으로 측정하고 이를 통해 도시철도 운영 평가를 위한 지표를 개발하였다. 설문조사지는 Stated Preference(SP) 조사설계 방법에 기초하여 작성되었으며, 현실을 반영하여 총 5가지 변수에 대한 선택사항을 설정하여 대안을 도출하였다. 도출된 대안을 SP조사설계의 직교실험계획표(Orthogonal Experimental Design Table)를 이용하여 축소하고, 쌍대비교하는 문항으로 총 15 종류의 설문지를 구성하였다. 이렇게 구성된 설문지를 사용하여 대전시 도시철도 이용자를 대상으로 면접조사를 시행하였으며, 총 2,473개의 유효응답을 취득하였다. 로짓 모형을 이용한 분석을 통하여 도시철도 이용자는 대기시간에 대하여 가장 큰 인지 (Perception)정도를 나타내었으며, 이는 대기시간을 감소할 수 있는 도시철도 운영 시 이용자들의 효용(Utility)가 가장 높게 증가한다는 것을 알 수 있었다.
This paper uses traveler survey to measure convenience of urban subway system and thereby to provide index for the level of operation service. The survey was designed with 5 variables -fare, waiting time, travel time, approaching time, transfer- based on stated preference (SP) method. Each variable has 2 to 4 alternatives that can compose 192 possible combinations. For survey, we have 15 sets of survey questionnaires using orthogonal experimental design table of SP method and paired comparison. A total of 2,473 choice sets were collected from 401 respondents who are actual subway users in Daejeon city. Based on this survey, logit analysis has been conducted. The analysis shows that the respondents have the biggest perception for waiting time suggesting that the operation policy to reduce waiting time would increase the users’ utility.