바이모달(Bi-Modal) 트램은 철도의 정시성과 버스의 유연성을 결합한 신 교통수단이며 경전철과 버스의 중간규모 이용자 밀도를 갖는 특성을 가지고 있다. 그러나 바이모달 트램 편성의 한계로 수송수요가 많은 도시의 경우, 수송능력 부족으로 중소도시에서 외면을 받고 있다. 이러한 단점을 해결하고자 수송수요에 탄력적으로 대응 하고 수송량 증대를 위해 중련편성으로 설계하고자 한다. 본 연구에서는 바이모달 트램의 중련연결 시주행 특성 해석을 통해 설계 가능성을 확인 하고자 한다.
Bi-Modal tram is a new kind of traffic means with flexibility of bus and punctuality security of train and has a characteristic of having density of middle-scale bus and light subway users. However, the limitation of Bi-Modal tram formation gets turned away by cities with lots of transportation demand because of the shortage of transportation ability. Therefore, in order to solve the disadvantage duplicate is mapped out to cope with the transportation needs flexibly, and to increase the volume of travel. In this study, the possibility of planning through the multibody dynamic analyses of traveling quality is going to be confirmed when duplicated of Bi-Modal.