국내 교육시장의 경쟁심화와 포화로 인해 국내의 대학들은 해외 교육시장 진출을 고려하고 있다. 해외 교육시장에 진출하기 위해서는 국내 대학만의 차별화된 경쟁력이 필요하다. 이를 위해 본 연구는 선행연구를 바탕으로 교육서비스 품질을 도출하여 베트남 MBA 교육서비스 품질을 측정하고, 운영주체(베트남 자국대학, 외국대학 연계)에 따른 학생들의 교육서비스 품질인식 차이를 비교하였다. 첫째, 선행연구를 통해 교육서비스 품질 차원을 교수부분, 행정직원부분, 접근성, 물리적 시설, 학생에 대한 배려, 교육프로그램으로 구성하였고, 실증적으로 검증한 결과 접근성을 제외한 교수부분, 행정직원부분, 물리적 시설, 학생에 대한 배려, 교육 프로그램이 학생만족을 통해 구전에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 운영주체에 따른 교육서비스 품질인식 차이 비교결과 베트남 자국대학이 운영하는 MBA 프로그램은 교육서비스 품질 중 행정직원 부분, 물리적 시설 그리고 교육 프로그램이 학생만족에 긍정적인 영향을 미쳤다. 반면에 외국대학과 연계하여 운영하는 MBA 교육서비스 품질은 교수부분, 학생에 대한 배려, 물리적 시설, 교육 프로그램이 학생만족에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 차이검증 결과로는 베트남 자국대학 MBA 프로그램과 외국대학 연계 MBA 프로그램 간에는 교수 부분과 행정직원 부분 그리고 교육 프로그램으로 나타났다.
As domestic educational market for advanced degree programs such as MBA programs has been saturated and the competition has been intensified, now several domestic Korean universities have attempted to find new markets abroad including China, Vietnam and so on. In order to successfully settle in foreign educational markets, Korean universities should have differentiated strategies and demonstrate their unique advantages over local universities. The study measured the educational service quality of several MBA programs offered in Vietnam and compared two types of MBA programs including programs offered by local universities which do not have any affiliation with foreign universities and joint programs of Vietnamese and foreign universities. First, on the basis of the results of previous studies, the study composed and measured several dimensions of educational service quality including professors, administrative staff, accessibility, physical facilities, consideration for students and contents of education. The overall results show that except accessibility, other 5 dimensions have positive impacts on word of mouth through students’ satisfaction. Second, for the local universities without any affiliation with foreign universities, administrative staffs, physical facilities and contents of education have positive impacts on students’ satisfaction. On the other hand, for joint programs, professors, physical facilities, consideration for students and contents of education have positive impacts on students’ satisfaction. Also, the results of differences verification tests show the relative influences of professors, administrative staffs and contents of education on students’ satisfaction are differentiated between the programs of local universities without affiliation and joint programs between Vietnamese and foreign universities.