항공산업의 발전은 군수부문과 병행하여 민수부분의 성장이 필요하며 우리나라 민수항공부분에서 빠르게 성장할 수 있는 분야는 기체구조물이다. 아직 민수완제기 시장이 없는 한국은 수출을 통하여 민수부분을 확대해야 한다. 경쟁이 더욱 치열해지는 국제 시장에서도 한국기업은 OEM 으로 부터 선호되는 supply base 으로 인식되고 있으며 이는 수출주도형 강한 전문 중소기업의 실적으로 입증이 되고있다. 이러한 모델이 영세했던 항공 중소기업에 새로운 가능성을 제공해주고 있으며 최근 중소기업의 직접수출이 증가 되는 상태이다. 따라서 전문 강소기업의 지속적인 발굴과 성장을 위한 정부의 정책적 지원 및 대/중소기업간의 균형 있는 역할 분담이 한국의 항공산업에 새로운 지평을 열어갈 것으로 기대된다.
Aviation industry’s development needs growth from both military and commercial sectors. In Korean commercial sector, where no commercial airplane market is established, structure is known to have the fastest growing possibility and it can be achieved through export. In today’s ever competitive world market, Korean manufacturers are recognized as one of the most favorable supply base from the global OEM’s. This is proved from the performance of export driven strong SME’s. Such a new SME model lights up long waited possibilities for struggling SME’s in Korean aviation industry and they begin to increase export volume. Therefore balanced growth between large and medium size companies and proper role setup in their unique strength in the industry backed up with government policy support for continuous development of strong specialized SME’s will open up a new horizon in Korean aviation industry.