수리온 파생형 헬리콥터에서 전술항법장치(TACAN)가 추가되었고, TACAN 의 신호를 이용한 자동비행경로 추종이 필요하게 되었다. 수리온의 AFCS(Auto Flight Control System)는 VOR 에 대한 자동비행경로 추종기능이 내장되어있어서 TACAN 에 대한 기능의 추가는 일정과 비용이라는 커다란 위험을 안게 되었다. 이의 해결을 위하여 항공전자 임무컴퓨터 운용프로그램(OFP, Operational Flight Program)에 Tacan Roll Command Algorithm 을 설계 및 구현하게 되었다. 임무컴퓨터는 TACAN 의 거리와 방위데이터를 수신하여 롤 명령을 계산하고, 알고리즘에 따라 GPS/INS 의 데이터를 보조로 사용하기도 한다. 본 논문에서는 상륙기동헬기의 TACAN Roll Command Algorithm 을 소개하고, 임무컴퓨터 OFP 의 소프트웨어 설계 및 구현방안에 대하여 제시한다.실제 비행시험은 향후 수행될 예정이다.
By adding the Tactical Air Navigation(TACAN) in the Korean Utility Helicopter, KUH-1M, the automatic flight route guidance function for the TACAN is needed. Auto Flight Control System(AFCS) of KUH-1M can not provide those function at the right time with limited budget. KAI decided to develop a substitution of automatic flight route guidance function, which has been designed and implemented in the Mission Computer OFP by the Software Engineering Team. The TACAN Roll Command Algorithm will use a distance and a bearing of TACAN with GPS/INS support. This paper describes software design and implementation of the TACAN Roll Command Algorithm. To verify this function, the real flight test will be performed after APRIL, 2014 with test aircraft.