이 글의 논점은 크게 두 가지이다. 하나는 2011 개정 교육과정에서 <국어>Ⅰ·Ⅱ 교과목의 정체성을 살펴보고, ‘문학’ 영역과 관련하여 내용체계와 세부내용이 어떻게 설정되어 있는지를 짚어보는 것이고, 다른 하나는 <국어>Ⅰ·Ⅱ 11종 교과서에 수록된 현대소설을 중심으로 교과서의 구성 체계와 소설교육의 방향을 비판적으로 검토하는 것이다. 2011 개정 국어과 교육과정에서 고등학교의 모든 국어 과목은 선택교육 과정으로 설정되어 있다. 그리고 <국어>Ⅰ는 일반적인 교양수준의 국어능력, <국어>Ⅱ는 심화 수준의 국어능력을 배양하는 데에 목표를 두고 있다. <국어>Ⅰ에서 ‘문학’ 영역의 내용체계는 문학 갈래의 이해. 작가의 개성이해와 작품 감상, 문학과 사회적 소통, <국어>Ⅱ에서는 한국문학의 전승과 흐름. 문학의 효용과 문학 활동. 문학 감상과 비평적 태도로 설정되어 있다. 각 교과서들은 ‘문학’ 영역을 독립적인 대단원으로 설정하는 경우보다는 다른 영역과 통합하여 설정하고 있다. 또한 다섯 영역 중에 문학 영역과 관련한 대단원을 가장 많이 설정하고 있는데, 이것은 여전히 문학이 차지하는 비중이 높다는 것을 의미한다. 11종 교과서에 현대소설 수록 편수는 <국어>Ⅰ에 19편, <국어>Ⅱ에 14편, 총 33편, 평균 1.5편으로 2009교육과정에 비하여 40%가 축소되었다. 또한 그동안 정전으로 평가받아온 이광수, 김동인, 현진건, 채만식의 소설들은 거의 배제되고, 동시대 작가들의 작품이 많이 수록되고 있다. 현대소설 수록이 줄면서 각 교과서들은 다른 장르와 연계하거나 성취기준을 통합적으로 고려한 학습활동을 제시하고 있다. 또한 <국어>Ⅰ·Ⅱ 교과목은 서로 다른 목표와 성취기준이 설정되어 있지만, 일부 교과서는 이러한 점을 고려하지 않고 있다.
There were two major objectives of this study. One was to examine the identity of Korean I?II subject in the revised 2011 curriculum, along with systems of content and detailed contents with regard to literature part. The other was to review critically the configuration of a textbook and direction of novel education focusing on contemporary novels included in 11 Korean I?II textbooks. Thereby, an ultimate objective of this study was to figure out how the status of literature education changed according to the revised 2011 Korean curriculum. This study gave attention to correlation between curriculum and textbook because a textbook is the core to realize learning and teaching. Although high school Korean I?II came under elective curriculum in the revised 2011, these were nearly handed Korean top, bottom which were common subjects in the revised 2009 curriculum. Korean I aimed to develop general Korean ability, and included understanding the genre of literature, understanding personality of authors, appreciating works, and social communication with novels in literature part. Whereas, Korean II aimed to develop deepen Korean ability, and included the transmission of contemporary Korean literature, the utility of literature, and a critical attitude of mind for literature. 19 contemporary novels were contained in Korean I, 14 ones were in Korean II. Because all Korean textbooks were published in 11 companies, it was 1.5 novels per a textbook on average. It was 40% reduced compared with the 2009 revised, and revealed how much the status of literature education weakened in Korean textbook. Novels were mainly included in ‘Sections of Literature’ unit in Korean I, and ‘Reception and production’ unit in Korean II. However, because the number of contents was reduced drastically, some textbook didn’t reflect sufficiently content system and achievement standard. Moreover, even though there were difference goal and achievement standard between Korean I and Korean II, some textbook didn’t consider it. Most of all, the biggest problem was that textbooks’ composition for literature didn’t fulfill achievement standard of curriculum due to concentrating development of an event, personal character, and technique of expression mostly. As much as reduced number of novels, textbook should contain appropriate novels that satisfy contents to learn in novel genre. Moreover, if a textbook contains only one or two novels, it should present learning goal consider of achievement standard comprehensively, or provide complementing questions in learning activity.