메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
나익주 (전남대학교) 백미현 (충남대학교)
저널정보
담화·인지언어학회 담화와인지 담화와인지 제21권 제2호
발행연도
2014.8
수록면
25 - 53 (29page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
Education is one of the most difficult complex concepts to define. This paper aims to explicate some dominant ways we think of education in current Korean society by looking into various expressions describing education. EDUCATION is understood in terms of various conceptual domains such as GROWING PLANTS/ANIMALS, BUILDING, and JOURNEY. Along with these rather essential metaphors, education is overwhelmingly metaphorized as BUSINESS/COMMERCIAL TRANSACTION in modern Korean society. This is driving us to extreme competition for the survival and pursuit of maximum profit. EDUCATION is also BATTLEFIELD, in which we must beat down the rivals, and it is easily conceived as VICTIM or PATIENT. The major concern in this study is the conceptual metaphor EDUCATION IS BUSINESS/COMMERCIAL TRANSACTION, which is evidenced in various linguistic expressions. We will also see how two conflicting frames are affecting our thoughts in education.

목차

1. 서론
2. 교육의 본질에 관한 은유
3. 시장만능주의 관점의 교육 은유
4. 교육을 둘러싼 프레임 전쟁
5. 맺음말
참고문헌

참고문헌 (30)

참고문헌 신청

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2016-701-001095686