본 연구는 초등예비교사들을 대상으로 국악교육과정에 대한 효과성을 검증하여 분석하는 데에 그 목적이 있다. 본 연구의 대상은 2014년 1학기에 국악 수업을 들은 B교육대학교 2학년 4개 반 학생 117명이며, 국악 수업을 듣기 전에 사전검사를 실시하였고, 수업 후에 사후검사를 실시하였다. 연구 도구는 총 5개의 영역으로 이루어진 설문으로, 그 내용은 국악에 대한 관심도, 국악 교육의 필요성, 국악 교수 능력, 국악교육과정, 연주할 수 있는 국악기와 배우고 싶은 국악 장르 등에 관한 문항으로 구성하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 초등예비교사들에게 국악 수업은 ‘국악에 대한 관심도’에 긍정적인 인식변화가 있었다. 즉, 국악 수업 수강이 국악에 대한 관심을 의미 있게 변화시킨 것으로 나타났다. 둘째, 초등예비교사들에게 국악 수업은 ‘국악교육의 필요성’에 대한 인식변화에 긍정적인 효과가 있었다. 이것은 국악 수업이 국악 교육의 필요성을 인식하도록 한 것이다. 셋째, 초등예비교사들에게 국악 수업은 ‘국악 교수능력’에 자신감을 갖게 한 것으로 나타났다. 넷째, 초등예비교사들에게 국악 수업은 ‘국악교육과정’에 대한 인식변화에 긍정적인 효과가 있었다. 이러한 연구 결과는 초등예비교사들이 졸업을 하기 위해 반드시 이수해야할 국악과목이 1과목 내지는 2과목에 불과한 교육대학교의 현실 속에서 한 학기 동안 이루어지는 국악교육과정이 실제 학생들에게 얼마만큼 국악교육에 대한 관심과 흥미를 높이고 있는지 그 효과성을 검증할 수 있었을 뿐만 아니라, 이러한 정보를 토대로 보다 다양하고 효과적인 국악교육과정 개발에 대한 의미 있는 자료로 활용되어지기를 기대한다.
This study aimed to verify the effectiveness of a Korean traditional music curriculum in a National University of Education for pre-service elementary teachers. The subjects of study were 118 sophomores who had taken Korean traditional music class in a National University of Education. This study administered questionnaires before and after class. The questionnaire was composed of the five categories which were : the interest of Korean traditional music, necessity of Korean traditional music education, the Korean traditional music teaching ability, the Korean traditional music curriculum, and the Korean traditional music instruments to play and Korean traditional music genre to learn. The results of study are summarized as follows. First, Korean traditional music class had a positive influence on the pre-service elementary teachers to have an interest in Korean traditional music. That is, Korean traditional music class had turned them on to Korean traditional music. Secondly, Korean traditional music class also had a positive effect on their thoughts of the necessity of Korean traditional music education. Thirdly, Korean traditional music class made them have confidence of the teaching ability of Korean traditional music. Fourthly, Korean traditional music class made a positive impact on changing their perception of the Korean traditional music curriculum. This study showed that during a semester taking only one or two required Korean traditional music classes can affect the pre-service elementary teachers’ interest in Korean traditional music education. We hope to use the information from this study to develop an effectual Korean traditional music curriculum.