변화하는 시대에 맞는 교회학교 교사의 효과적인 사역을 위해 교사는 전통적인 교사상에 더하여 교사리더십 역량을 강화해야 할 필요성을 강조하며, 본 연구는 부산지역의 장로교 K교단에 속한 중형교회의 교회학교 교사들을 대상으로 연구를 진행하였다. 236명의 교사들에게 설문지를 배포하여, 233개를 회수하였으며, 그 중 226개의 사용 가능한 표본을 확보하여 연구에 사용하였다. 인구 통계적 분석을 위한 기술통계, 집단 간의 차이를 보기위한 t-검정, 분산분석(ANOVA), 회귀분석(Regression), 경로분석(Path Analysis) 등을 사용하였다. 성경과 여러 기독교 교육학자들의 문헌들을 참고하여 소명, 성품, 영성, 실력의 교사 리더십의 네가지 큰 영역들을 확정하여 설문지를 제작한 뒤, 통계결과를 분석하여 다음과 같은 결과를 도출하였다. 연구에 사용된 설문지의 내적신뢰도 지표인 크론바 알파(Cronbach’s alpha)값은 .92로 높은 신뢰도를 보였다. 먼저, 인구통계적 연구결과에 의하면, 나이가 많은 교사 그룹(50-59세)이 젊은 그룹(30-39세)보다 리더십 역량이 더 나은 것으로 판명되었고, 봉사기간이 짧은 교사들(1-3년)의 리더십 역량이 낮게 나왔으며, 교사 교육프로그램을 참여한 교사들이 참여하지 않은 교사들보다 교사 리더십 역량이 높게 나왔다. 그리고, 교사리더십을 구성하는 네 가지 요소들 중 부산지역의 장로교 K 교단에 속한 중형교회의 교회학교 교사들은 이 네 요소들 중 소명감(M=4.21)이 가장 높았고, 그 다음이 성품(M=3.89), 영성(M=3.67), 그리고 리더십 실력(M=3.34)순이었다. 교사리더십 각 영역의 인과관계를 파악하기 위한 경로분석을 실시한 결과 교사의 영성은 교사 리더십의 성품에 가장 큰 영향력을, 그 다음에는 실력, 그리고 소명 전반에 의미 있는 영향력을 미치고 있었다. 교사리더십 역량강화를 위해 현재 가장 필요한 교육이 무엇인가라는 개방형 질문에 대해 영성 훈련들(성령충만, 기도, 묵상 등)(n=27)에 대한 요구가 가장 높게 나왔고, 그 다음이 학생이해(n=20), 성경지식(n=19), 소통(n=15), 성경공부 인도법(n=8), 헌신의 자세(n=5), 상담능력, 소명감, 학생동기부여(n=4), 그리고 관계형성, 갈등해결, 전도(n=3) 순이었다.
This study conducted to church school teachers who were serving K denomination churches in Busan area in order to identify their leadership competencies that enable them to successfully perform their role in this rapidly changing generation. The researcher confirmed four major church school teachers’ leadership competencies by referring to the Bible and books of Christian education scholars; Calling, Character, Spirituality, and Leadership skills. Two hundred thirty six questionnaires were distributed to church school teachers, and two hundred thirty three were gathered, and finally two hundred twenty six questionnaires were able to use for statistical analysis. Various statistical analysis were used, such as t-test, ANOVA, Multiple Regression, and Path analysis. According to demographic analysis, the older group(age 50-59) teachers’ leadership competency score was higher than the younger group(30-39). The shorter period of service group(1-3 years) score was lower than the longer period of service group. Church school teachers who attended teacher education program gained higher score than those who did not attend the program. Among the four teacher leadership competencies, the score of Calling(M=4.21) was the highest, followed by Character(M=3.89), Spirituality(M=3.67), and Leadership Skills(M=3.4). According to the sub-category analysis results of each four leadership competencies, the following sub-category scores were the highest among each sub-category scores; “God pleases my service(M=4.51)” under Calling, “Hope(M=4.32)” under Character, “Relationships(M=3.89)” under Spirituality, and “Relationship skill(M=3.74)” under Spirituality. A Path analysis result showed that Spirituality strongly influenced each three leadership competencies(Character, Leadership skills, and Calling). The open-ended question(what are your educational need to equip you with necessary leadership competency?) results showed that Spiritual training(n=27) was the strongest need followed by understanding students(n=20), biblical knowledge(n=19), communication(n=15), bible study leading skills(n=8), devotion(n=5), counseling, calling, student motivation(n=4), building relationships, conflict management, and evangelism(n=3).