무인기는 최근들어 군사용 및 산업용으로 많은 관심이 모아지고 있다. 무인기의 경우 비행 시간과 탑재체의 무게 향상을 위해 경량화가 매우 중요하다. 지금까지 이차전지의 경우 낮은 에너지 밀도로 인해 장거리 무인기의 동력으로 한계를 보이고 있지만, 연료전지의 경우 여러 가지 가능성을 보여주고 있어왔다. 본 연구에서는 이러한 가능성에 기초하여 보다 높은 비출력 밀도를 가지는 연료전지 스택 경량화에 대한 연구 결과를 정리하였다.
Unmanned aerial vehicles (UAV) are getting more interest from both military and commercial uses. Unmanned aerial vehicles require system weight reduction to increase payload and duration of flight. Until now, batteries are mainly used at propulsion system of UAVs. However, batteries have still low energy density, while fuel cells have shown many possibilities. Therefore, it has been increasingly studied to apply fuel cells instead of batteries at small propulsion system of UAV. Although even now proton exchange membrane fuel cells have high power density, but its weight still can be much reduced and studies on weight reduction of PEM fuel cell stack haven"t done much yet.