한국항공우주연구원 고고도 장기체공 축소형 전기 동력 무인기(EAV-2H+)의 프로펠러 성능을 상용 전산유체역학 코드인 FLUENT를 사용하여 해석하였다. 두 가지 난류 모델을 평가하고, 추력계수, 동력계수 및 효율 곡선 결과를 풍동시험 및 Propeller Designer 예측 결과와 비교하였다. 전체 전진비에 걸쳐 해석과 시험의 성능 곡선 경향성이 잘 일치하였다. 정량적으로는 해석 결과의 추력계수, 동력계수, 효율이 시험 대비 평균 약 0.006, 0.002, 2.8% 정도 낮은 값을 나타내었다. 낮은 RPM 영역 및 고고도 조건에 대한 해석을 수행하여 낮은 레이놀즈수에 의한 성능 계수 감소 가능성을 확인 하였다.
Performance of a propeller for KARI Electric-Powered HALE UAV (EAV-2H+) is analyzed by using commercial CFD code FLUENT. Two turbulence models are evaluated and curves of thrust coefficient, power coefficient and efficiency are compared with those from wind tunnel experiment and Propeller Designer prediction. The tendency of performance curves shows good agreement throughout overall advance ratio. Quantitatively, thrust coefficient, power coefficients and efficiency are found to be approximately 0.006, 0.002, and 2.8% lower than experimental data. The possibility of decrease of performance coefficients due to low Reynolds number is confirmed through the analyses for low RPM range and high altitude condition.