본 연구에서는 고등학생을 대상으로 하는 로켓 교육 프로그램을 개발하였다. 개발 과정에서 고등학교 물리 1,2, 화학 1,2를 분석한 후 로켓의 추진 원리와 연계하였고, 추진 원리의 이해를 바탕으로 모델 로켓 엔진을 제작하는 과정을 설명하였다. 또한 솔비톨이 아닌 사탕 같이 친숙한 식품들을 추진제로 사용하였다. 연구는 식품을 이용한 추진제 제작, 연소 온도 측정, 추력 측정으로 구성하였다. 연구 결과를 통해 식품으로 제작한 추진제와 솔비톨로 제작한 추진제의 성능을 비교하였다. 또한 프로그램을 마친 후 학생들의 성취도 평가를 진행하였고, 연구적인 면과 교육적인 면에서 프로그램에 대해 평가하였다.
The educational program of rocket science is developed for high school students. High school physics and chemistry are analyzed to have a connection with rocket science, and development process of model rocket was explained based on the studies. Solid propellant was made by candy and chocolate instead of sorbitol. Process of this study are development of solid propellant, temperature and thrust measurement. Goal was to compare the results of solid propellant those are based on candy/chocolate and sorbitol. Students were evaluated after the research, and evaluation was carried out with respect to research and education.