하이브리드 덕티드 로켓은 기존 덕티드 로켓과 비슷한 연소과정을 갖지만, 1차 연소에서 고체 추진체가 아닌 하이브리드 로켓 시스템으로 연료과농 연소가스를 생성하며, 이 가스와 덕트를 통해 유입되는 2차 산화제가 재연소하는 과정을 갖는다. 본 연구는 1단계 목표인 하이브리드 로켓 시스템을 이용한 연료과농 연소가스 생성이다. 기존 연구들을 바탕으로 당량비 3 이상, 가스온도 1800K 이하를 목표범위로 설정하였다. 연료 타입, 연료 길이, 연료 내경, 산화제 유량 그리고 산화제 구성비를 변화시키며 당량비에 영향을 미치는 인자들을 실험을 통해 확인하였다. 결과적으로, HTPB연료와 본 실험 조건으로 당량비 3.56, 가스온도 1600 K 이하를 만족하는 농후연소 가스를 생성하였다.
Hybrid ducted rocket is a concept that has similar combustion process as classical ducted rocket, but with a hybrid rocket system as a gas generator. To do this, first goal is to make fuel-rich combustion with hybrid rocket system with target equivalence ratio of 3 or larger and gas temperature of less than 1800 K, which based on formal studies related to fuel-rich gas generator. To make fuel-rich combustion, this study performed tests with different equivalence ratio affecting parameters such as fuel type, fuel length, fuel port diameter, oxidizer mass flow rate and oxidizer type. As a result, with use of HTPB fuel and condition of experimental set-up, equivalence ratio of 3.56 and gas temperature of lower than 1600 K are presented.