이 논문은 미국 대중시인이자 자연시인인 로버트 프로스트가 봄을 배경으로 뉴잉글랜드 자연과 그 자연 속에 생활하고 있는 인간 군상들의 모습을 전통적인 형식과 평이한 구어체 양식으로 담고 있는 대표적 시편들에 대한 연구이다. 이들 시편에는 숲, 해동하는 얼음, 사슴, 나비, 새, 꽃, 나무, 강과 봄 웅덩이, 농가와 같은 구체적 물상과 그것을 배경으로 벌목하고 씨앗을 심고 샘을 치우고 겨우내 허물어진 담을 새로 쌓는 등 다양하고 극적인 인간관계와 경험들이 펼쳐진다. 서정시든 이야기를 담고 있는 설화시이든 프로스트의 시에 그려지는 봄은 인간이 평화롭고 전원적인 삶을 누릴 수 있는 새 생명과 활력의 장이라기보다는 그 이면에 존재하는 소외되고 투쟁하는 자연과 인간의 관계, 노동, 고통, 죽음이 부각되고 그것을 극복하기 위한 인간의 끊임없는 노력이 전개되는 극적 무대로 나타난다.
This study examines Robert Frost"s spring poems which show characters, lonely, joyful, frustrated, or content, against a vivid picture of New England scenery in the forms of traditional poetry such as sonnet, iambic line and blank verse. Most of his spring poems are nature or pastoral poems on woods, thawing ice, birds, flowers, rivers and pools, farmhouses, and man"s special relationship to these things - building soil, chopping wood, cleaning out the spring, patching fences and so on in rural New England, especially New Hampshire and Vermont. In Frost"s spring poems, man by no means lives a peaceful and idyllic life amid the comforting and soothing nature of the New England countryside. Many of both the lyrics and the narratives show man alienated from rural surroundings, or doing battle with them. Spring turns out to be another season of fear and uneasiness with which the alienated poetic self has encountered and struggled.