공공통합망 주파수가 도로, 해양과 더불어 철도에 할당됨에 따라 기존 철도통신망 용량포화로 인한 통화적체 및 통신음영지역 발생에 대한 해소가 향후 일정 범위 해결될 것으로 전망한다. 또한 철도전용 무선통신망 구축 및 관련시스템을 개발하여 종국에는 차량 각부의 상태 및 선로, 노반, 변전, 전차선, 신호, 정보통신 등 각 분야의 유지보수정보와 관리이력 및 절차를 간략화가 가능하게 개발되어야 한다. 철도전용 무선통신망이 최적화 및 안정화되면 무인유지보수, 유지보수 레벨(매니저 투입여부) 결정, 실시간 현장안전감시, 유지보수품 교체주기 및 유지보수주기 알람, 유지보수품 재고현황 실시간 조회 및 등록기능을 보유하는 철도종합시스템으로 발전하게 될 것으로 기대한다.
Recently, according to allocation of the frequencies only for Public-Safe LTE Project covering roads, railways and e-navigation for marine, we expect to solve the problem caused saturation of wireless communication capacity, congestion of communication traffic and coverage extension for shadowing region. And we think that the National R&D Project for Development of Wireless Communication Network only for Railway (LTE-R) should be developed for the sake of being able to monitor status of running vehicles, railroads, catenaries, facilities, railway signaling and ICT devices and simplify processes of many kinds of documentation, managing history and so on for maintaining and repairing . Years later, when the network be stabilized and optimized, we could imagine that maintain in various railway fields without human, observe safety level at site in real time, alarm the period of exchange duration of parts automatically and inquiry stack of repair items. Finally we expect to develop the Railway Complex System to be better or enhancement at least.