예수 그리스도를 지칭하는 여러 칭호(하느님의 아들, 메시아, 주님, 다윗의 자손 등) 가운데 오직 예수만이 사용하고 거론한 칭호가 있으니 곧 ‘사람의 아들’이다. 이는 예수만이 사람의 아들이 누구인지 알고 있으며, 그가 ‘사람의 아들’로 무언가를 드러내고, 알리고, 강조하고자 했음을 유추하게 한다. 우선 ‘사람의 아들’이 아람어적 기본의미로는 단순히 ‘사람’을 가리킨다는 점에서 이 칭호는 일반적으로 예수의 인간성을 주제로 이끌어 낸다. 이른바 인간적 본성만이 아니라, 하늘과 땅, 하느님과 세상, 과거와 현재와 미래를 포괄하는 인간적 실존을 주제로 만든다. 따라서 이 인간적 실존은 전체적 의미를 담고 있고, 또한 그것이 예수가 자신과 사람들을 동일시할 수 있는 기반이 된다. 예수가 이 칭호로 사람들과 연대하고 일치하여 실현하고자 한 것이 하느님 나라이며, 사실 그 나라를 이룰 하느님 백성의 집결과 하느님 나라의 건설, 곧 복음화가 예수 삶의 유일한 목표였다. 그렇다면 그것을 가능케 하는 사상적 토대는 무엇일까? 바로 역사상 실재한 예수의 삶 자체가 신앙의 그리스도의 근본이 됨을 밝히는 ‘사람의 아들-그리스도론’일 것이다. ‘사람의 아들은 섬기러 왔고, 모든 이들의 몸값으로 자기 목숨을 바치러 왔다’(마르 10,45 참조). 곧 모든 이들의 해방과 구원을 위해 사람의 아들은 왔고, 그것을 위한 몸값을 자기 목숨으로 지불했다. 복음화가 궁극적으로 그리스도를 통한 모든 이들의 해방과 구원을 향한 것이라고 할 때, 사람의 아들-그리스도론과 복음화의 밀접한 상관성은 지극히 당연한 것이다. 본고는 이 함축적 칭호, 예수의 ‘사람의 아들’에 대해 주목하며, 사람의 아들과 인간과의 관계를 탐구하면서, 사람의 아들 예수와 사람들과의 연대와 일치를 기반으로 사람의 아들-그리스도론과 인간의 인간적 실존과 복음화의 상관관계를 고찰한다. 결국 사람의 아들-그리스도론은 예수 스스로 사람의 아들의 길을 감으로 해서 우리에게도 예수의 메시지를 실행할 힘을 부여하며 동시에 제자로서의 실존가능성을 열어준다. 따라서 복음화의 길은 사람의 아들-그리스도를 따르는 이들의 실존이며, 삶 그 자체이어야 할 것이다.
Jesus Christ is known by many titles. For example, he is the Son of God, the Messiah, the Lord, and the Son of David, the King of Israel, the King of Jews, the prophet. Among them, however, is one that only Jesus uses and makes a subject of discussion. That title is the Son of Man. We guess that only Jesus knows who the “Son of Man” is and Jesus wanted to prove, communicate, and emphasize something by using this title. First, the “Son of Man” simply indicates ‘man’(human being) in Aramaic. This title makes the human existence of Jesus not only human nature, but also the human existence that comprises heaven and earth. God and the world, the past, present, and future are major themes. This human existence encompasses everything and enables Jesus to identify himself with human beings. By using this title Jesus hoped to join and unite himself with people (human beings) and realize the kingdom of God together with them. Gathering the people of God, who will form this kingdom, and building this kingdom through evangelization were the only aims of Jesus. Then, what is the foundation of this thought that can realize this evangelization? It will be the Son of Man-Christology which is relevant to the notion that the life of the historical Jesus leads to the Christ of faith. “For the Son of Man also came not to be served but to serve, and to give his life as a ransom of all.”(Mk 10:45 cf.). In other words, the Son of Man came for the liberation and salvation of all and he paid this ransom with his own life. When evangelization is for the liberation and salvation of all, the interrelationship between the Son of Man-Christology and evangelization becomes self-evident. This treatise looks at the title “Son of Man” and studies the relationship between the Son of Man, Jesus, and people (human beings). This study also examines the interrelationship between the Son of Man-Christology, human existence, and evangelization on the basis of solidarity and unity between Jesus and people. Finally, the Son of Man-Christology empowers us to put into practice the message of Jesus and to live our existence as his disciples, since Jesus, himself, goes the way of the Son of Man. The way of evangelization should be the life and purpose of existence for those who follow Christ.