본 연구의 목적은 교수체제개발 모형 중 하나인 ADDIE 모형의 분석, 설계, 개발, 실행, 평가 단계를 거쳐 ``재활용품을 이용한 창의적 패션소품 제작`` 교육프로그램을 개발하는 것이다. 본 교육 프로그램의 개발을 통해 환경보호에 대한 인식을 높이고 학습자의 창의력을 배양할 수 있는 패션디자인 교육 프로그램의 예를 제시하고자 하였다. 교육 프로그램은 대학의 16주용 정규 수업과 일반인들을 대상으로 한 10주 강좌로 나누어 각각 개발하여 적용 및 평가를 거쳐 수정하는 과정을 거쳤다. 우선, 분석 단계에서는 요구 조사와 학습자 조사 결과에 따라 제작할 소품을 가방, 헤어 액세서리, 브로치, 목걸이나 팔찌(10주 강좌에서는 목걸이와 팔찌 제외)로 정하였다. 또, 대다수의 응답자들이 재활용품을 이용해 제작한 상품을 접한 적이 없어 관련 상품의 홍보 및 대중화를 위해 본 강좌의 개설이 필요함을 확인하였다. 수업은 매 주 두 시간씩 진행하기로 결정하였다. 설계의 단계에서는 창의력 증진 학습 방법 중 브레인스토밍, 스캠퍼, 연꽃기법을 각 소품디자인 및 제작 과정에 적용하기로 결정하였다. 개발의 단계에서는 업체로부터 폐의류를 입수하고 기타 필요한 재료를 결정하였으며, 창의력 증진 학습 방법, 재질 변화, 소품의 기본적인 제작 방법 등과 관련된 강의용 시각자료도 준비하였다. 준비된 자료를 이용해 2시간 동안의 수업시연과 형성평가를 실시한 결과를 반영하여 수업 내용을 수정하였다. 이렇게 준비한 수업을 각각 실행한 후 현장검증을 통해 평가를 실시하였다. 그 결과 학습자들은 창의력 증진 학습 방법 모두 창의적 디자인에 도움이 되었다고 응답하였고, 창의성 요소인 독창성, 민감성, 유창성, 융통성, 정교성 모두 자극된 것으로 확인되었다. 또, 본 교육 프로그램이 폐 의류 재활용의 중요성을 인식시키는데 효율적임을 검증하였고, 학습자 대부분이 패션소품 제작에 대한 지식과 기능을 습득함으로써 차후 재활용품을 이용해 패션소품을 제작하거나 관련 활동과 상품에 관심을 보일 것으로 추정하였다. 이 외에 수강생들의 건의사항을 반영하여 수업 자료와 재료, 창의력 증진 학습 방법 적용 방법 및 평가 방법 등의 세부 사항을 수정 및 보완하여 교육 프로그램을 완성하였다.
The purpose of this research was to develop an instructional program named ``creative fashion accessory design using recycled clothing and textiles`` through five stages of ADDIE model including analysis, design, development, implementation, and evaluation. The ultimate goal was to provide a good example of fashion design program that promotes the importance of environment and creativity. A 16-week program for the university and a 10-week program for the public were developed to go through the process of implementation, evaluation, and revision. In the analysis stage, a survey was conducted to decide the accessories which were to be made in the course, Brooch, hair accessory, bag, necklace or bracelet were chosen-necklace and bracelet were excluded for the 10-week program. Most of the respondents had no experience of seeing products made from recycled materials. This result justified the necessity of our program which would contribute to promote recycled products and the importance of environment. The students will meet for two hours every week. In the design stage, brainstorming, SCAMPER, and lotus technique were chosen as creative idea development methods to be applied to the accessory design and construction process. In the development stage, materials were decided and prepared. Clothes which lost product value were donated from an apparel company. Visual sources on creative idea development methods, texture alteration methods, and basic accessory making methods were developed. A two-hour teaching demonstration was done with a professional in fashion design field to critique and revise the program. In the implementation stage, actual teaching was done for university students and the public. In the final evaluation stage, student responded that the creative idea development methods applied in the program were useful for the creative design and construction process. The creative elements including originality, sensibility, fluency, flexibility, and elaborateness were stimulated. The program was also effective in promoting the importance of recycling to students. The knowledge and skills on accessory making process, gained through the program, would encourage students to make recycled accessories and pay more attention to the recycled products in the future. The program was revised, in terms of lecture material and fabrics, the ways to implement creative idea development methods, and evaluation methods, based on specific suggestions given by the students.