현대는 사회적 문화적 변화를 겪으면서 새로운 가치관과 윤리관이 도입되어 새로운 미의식과 정체성이 나타나 사회, 문화, 예술, 패션에까지 영향을 미치고 있다. 21세기는 다원성과 관용성을 기반으로 탈 장르,탈 경제, 탈 중심 현상이 현저히 나타나고 있으며 패션도 익숙해진 기존의 기능, 감성, 기술적 요소를 자유롭게 혼합하거나 변형하고 개선하여 재구성하는 과정을 통해 새롭고 다양한 디자인을 창작하고 있다. 반미학적이고 동화를 거부하고 다원적 가치를 동시에 추구하는 경향을 보이고 있는 포스트모더니즘의 영향으로 패션은 한편으로 다양한 조형적 형태를 과장, 축소하는 등 전혀 색다른 모습의 형태로 변화시키는 성향을 보이고 있다. 이 변이된 형태는 전통적인 인간미의식의 변환으로 전위적이고 실험적인 모습을 새로운 미적 가치로 인식하여 받아들이고 있다. 본 논문은 기존의 의복이 가지는 개념적 구성방식에서 벗어나 새롭고 독창적인 형태로 변화시킨 현대패션의 작품을 3차원적인 입체적 형태변이 이론에 입각하여 조사 분석하여 디자인적인 특성을 고찰하였다. 이를 토대로 앞으로 패션의 새로운 형태 연구를 시도하고 창작하여 고정관념을 탈피한 독창적 디자인 개발과 제작에 도움이 되고자 함을 목적으로 한다. 본 연구의 범위 및 방법은 케릴 아그너콜러(Cheryl Akner-Koler)의 ``삼차원 기초 조형의 이해``에서 형태변이의 원리를 바탕으로 패션디자이너들의 작품을 전통적 형태와 구성 방식면에서 특징을 대변할 수 있는 작품들을 선정하였고 특성을 분석하여 결론을 도출하였다. 이론적 배경과 선정된 패션 사진자료는 단행본을 포함한 도서, 출판물과 국내외 논문, 인터넷을 활용하여 연구하였다. 본 논문의 연구 결과는 다음과 같다 형태변이의 디자인 원리인 분할, 적응, 병합, 왜곡의 측면에서 다양하게 형태의 변화를 보이고 있는 패션을 선정하고 디자인적 특징을 분석하여 디자인 원리의 혼합성, 소재의 다양성, 조형의 가변성, 형태의 과장성의 결과를 도출하였다. 첫째, 디자인 원리의 혼합성은 형태변이의 원리 중 하나만을 가지고 작품을 제작하는 것이 아니라 여러 가지 원리를 결합하여 다양한 변화를 창조하고 창의적인 작품제작을 하는 경향을 보이고 있다. 둘째, 형태변이를 적용한 패션은 패션에서 일반적으로 사용되고 있는 기존의 섬유소재뿐 아니라 나무, 섬유유리, 합성 플라스틱, 발포 소재등 작품을 제작하는데 여러 재료를 이용하여 소재의 다양성을 나타내고 있다. 셋째, 착장자의 상황과 필요에 따라 형태를 변화시킬 수 있도록 조형적인 가변적디자인을 보이고 있다. 넷째, 패션 형태의 확대, 돌출,팽창과 같은 변이된 모습을 통해 형태의 과장성을 엿볼 수 있다. 형태를 변이시킨 패션은 다소 혼란스럽고 기이한모습으로 보이지만 이런 변화된 모습은 근본적인 조형요소와 디자인 원리를 바탕으로 한 또 다른 미적체험과 가치를 찾는 실험적 과정이라 할 수 있다. 본연구는 형태를 변이시킨 패션의 디자인 원리를 바탕으로 특성을 체계화하여 이를 통해 새롭고 창조적인 디자인을 구상하고 실현하는데 이론적 근거를 제공할 것이다.
Modern age is passing through societal and cultural changes. In this process, new values and ethics make new aesthetic sense and identity, and this influences society, culture, arts, and fashion. Based on pluralism and tolerance, de-genre, de-economics, and de-center become the main movements of the 21st century, and fashion also creates new and various designs by improving, reconstructing, and mixing the existing functions, feelings, and technical elements. Post-modernism, showing not only a trend of anti-aesthetic sense and fairy-tales, but also pursuing plural values, makes fashion transformed to different shapes by making various plastic shapes exaggerated or downscaled. These transformed, experimental and avant-garde shapes are adopted as new values, transformed traditional aesthetic senses. This study aimed at taking consideration of design properties by analyzing the modern age fashion, which was transformed as new and creative shapes out of the conceptual structure of the exiting clothes, with the 3-dimensional Form Variation theory. Based on this, this aimed at helping creative design development and implementation by trying and creating new shapes of fabric fashion. This study`s scope and method were based on the principles of Form Variation of Cheryl Akner-Koler`s <Three Dimensional Visual Analyses>, and selected the representative works of fashion designers showing the characteristics of traditional shapes and structures, and draw a conclusion. Theoretical background and selected fabric fashion`s photographs were studied with printed books, international and domestic dissertations, and Internet. The results of this study are as follows. We selected one of fashion showing various changes in terms of the Form-Variation principles like division, adaptation, merger, and distortion, and analyzed design characteristics. From this process, we draw design principles like combination, variety in materials, flexible shapes, and exaggeration in shape. First, various principles of the Form Variation principles are combined to make a work rather than one and only is used in order to create various changes. Second, fashion with Form Variation uses various materials like tree, fabric-glass, synthesis plastics, and foams with fabrics. Third, flexible design in shape is pursued in order to change shape for creator`s situation and necessity. Forth, exaggeration in shape appears in transformed shapes of fashion like enlargement, protrusion, and expansion. Form Variation fashion seems like chaotic and exotic to some degree, but this Form Variation is an experimental process to find out new kind of aesthetic experience and values based on fundamental shape elements and design principles. This study will be a theoretical basis to think of and implement creative designs because it made the characteristics of design principles of Form Variation fashion systematized.