평범한 대상이나 역사적 사실을 근거로 하여 그대로 서술, 표현만 하던 기존의 예술 개념이 세잔느 이후부터 개념과 생각의 형태로 변화 되어왔다. 2차 세계대전 이후, 대량 생산과 지속적으로 발달하는 자본주의적 경제 질서 아래, 시민들의 질적 의식성장이 충만해 지면서 더욱더 수준 높은 작가의 예술작품을 요구하기 시작하였다. 1960년대 이전의 미술은 눈에 보이는 면과 상업적인 마인드를 중요시하지만, 1960년대 후반부터 1970년대까지 개념미술은 예술에 대한 개념적 사고를 완전히 바꾸어 놓았으며, 현재에도 그 영향력은 예술분야에서 다방면으로 나타나고 있다. 이러한 개념미술은 작업의 결과물보다는 과정과 개념, 즉 비물질적인 것을 더 가치 있는 것으로 받아들여, 완성된 예술작품의 외적 예술성 자체에는 관심을 갖지 않았으며 이를 학문적으로 나타냄으로써 예술이 완전하게 완성 될 수 있다고 믿었다. 본 연구에서는 개념미술의 정신과 특성을 충분히 파악하여 현대작가들이 추구하고자하는 예술에 대한 본질을 분명히 인지하는 방법을 알고. 작가와 관객과의 원활한 소통을 위해 우리가 앞으로 나아가야할 방향을 제시하고자 한다. 그 방법으로 본 연구에서는 개념미술이 제시한 의식변화에 영향을 미친 조셉 코수스의 전후반기 작품과 개념미술의 관계성을 살펴보려한다. 또한 개념미술의 사고와 어떠한 특성이 그의 작품에 영향을 주고 예술과 관계한 증상과 징후가 나타나고 있는 방향을 다양한 문헌을 통하여 조사, 분석하였다. 본 연구의 연구범위는 다양한 문헌과 인터넷 싸이트를 통해 개념미술의 의미를 알고 그 형성배경과 이것을 표현하는 매체를 분석하였다. 또한 표현매체를 네 가지 형식, ``레디메이드``, ``개입``, ``자료형식``, ``언어``로 구분하여 고찰하였다. 그 결과, 앞의 내용을 토대로 하여 앞으로 형식적인 가치를 중요시하는 상업적 현대작가들의 예술 활동을 문제 삼아, 사고적인 재해석을 통해 현대 작가들이 가져야할 예술개념에 대한 정체성 확립이 매우 시급함을 본 연구를 통해 확인할 수 있었다.
In the study, the common target or history or historical facts as described, expressed the concept art of the existing Cezanne has been a notion in the form of changes since. World War Ⅱ, after undergoing many demands and changes during the growth of the consciousness of the citizen under mass production and continuous development of the capitalist economic order, Works of art began demanding more high-level writers. Art before the 1960s, the emphasis on the visual and commercial mindset. But, Concepts on the art of that time, the artist has changed significantly, and conceptual art from the late 1960s until the 1970s was a time not long until today its influence appears in various ways in the field of art. Conceptual art, but the accepted value that course of action and non-material phenomera, and were indifferent to the outward appearance of a work of art itself. Therefore, they are in the arts of thinking, philosophical concerns about the concept itself and recognize the importance of the concept of art in the form of academic, mathematical, indicating completion can be believed. In the study, to fully understand the characteristics of the spirit of conceptual art, contemporary artist that is clear about the nature of art that you want to pursue, to know how to propose a direction for seamless communication of the artist and the viewer, and it goes forward. In that way here, to learn the relationship of the proposed change has had a big impact on the consciousness conceptual art workof the second half of the Joseph Kosuth and Conceptual art. Also investigate the influence on his work, giving the situation and characteristics of some of the conceptual art that the art and the relationship between how the signs appeared. The research scope of this study to know the meaning of the conceptual art medium to express this background and analysis formed through a variety of literature and Internet sites. In addition, the medium of expression for four kinds of formats, Ready-Made, Intervention, Data Format, separated by Language were investigated. As a result, a formal value-conscious commercial activities of the modern artist as a problem, based on the contents of the previous accident re-interpreted through establishing the identity on the concept of modern writers to have their very urgent could see.