최근 디지털 시대를 맞아 컴퓨터와 온라인 네트워크를 기반으로 새로운 트렌드가 생겨나고 있으며, 인간의 보다 편리한 생활을 추구하는 미래지향적 개념으로의 발전이 기술적으로 많은 기능의 융합을 가능하게 한다. 그 중 융합의 의미를 갖는 매시업(Mash-up) 개념을 정의, 분석하고 디자인 분야에서의 사례를 조사하여 디지털과 디자인의 융·복합에 대한 새로운 비즈니스의 창출을 도모하고자 본 연구를 진행하였다. 연구방법은 트렌드 및 매시업에 관한 보고서, 전문학술지 등 매시업 사례 분석 자료와 인터넷을 이용한 국내외 정보 D/B 및 네트워크 검색, 논문과 단행본을 포함한 도서·출판물 등 문헌조사를 통한 고찰로 진행되어졌다. 본 연구의 연구범위는 매시업의 개념 및 융·복합 트렌드들의 고찰, 매시업 개념이 적용된 시각, 섬유·패션, 제품 디자인 영역과 예술작품 및 디자이너에서 나타난사례 분석에 대해 연구범위를 설정하였다. 그 결과 매시업의 개념은 기술과 산업, 공학, 라이프스타일, 디자인 등 다양한 분야를 결합시켜 사용자와생산자, 시간과 공간을 아우르는 새로운 차원의 가능성을 열어주고 있음을 고찰하였다. 여러 분야에서 세계적인 트렌드로 자리 잡고 있는 매시업의 가치는 이제 시작이라는 점에서 흥미로울 뿐만 아니라 연구 가치가 있음을 알 수 있다. 디자인 분야에서 매시업 된 사례를 시각, 섬유·패션, 제품디자인과 예술작품 및 디자이너로 분류, 분석한 결과, 시각디자인 분야에서는 SNS(Social Network Service)의 발달로 인해 기존의 서비스인 지도(Map)와 결합되어져 인간의 라이프스타일을 실시간으로 파악가능한 비즈니스가 나타나고 있는 것을 알 수 있었다. 이는 소셜 네트워크의 발달로 인해 표현되어 생성된새로운 비즈니스의 시작임을 알 수 있다. 섬유·패션디자인 분야에서는 의식주에서의 단순한의복의 형태나 기능을 떠나 개인화된 일상을 표현한다. 일상적인 관습이 자유로운 문화의 변화에 의해 융합, 절충되고 즐기고 표현하는 인간의 감성 표현이 새로운 스타일과 기능을 갖는 디자인으로 나타난다. 제품디자인 분야에서는 기술과의 융합이 제일 눈에띄게 나타나며 과거의 감성을 재현하는 기술, 편리함을 넘어서 사용자의 새로운 생활 패턴을 만들어 내는 현상을 볼 수 있다. 마지막으로 예술작품에서는 다양한 소재와 기술의 매시업으로 예술로써의 미학을 기본으로 작품이 시대의 일부로써 문화를 대표할 수 있는, 현 시대를 보여주는 디자인으로 승화된다. 예술의 각 분야를 넘나들어 표현되는 작품들은 인간의 문화와 감성, 시간과 공간을 매시업하여 디지털 기술에 따라 물질적 편리함으로 훼손될 수 있는 인간 본성을 디자인에 대한 감성과유희로 서로 조화시켜 정서적, 정신적 안정을 줄 수있으며 만족한 삶의 질을 갖게 한다. 지금은 디지털 매시업 트렌드가 시작하는 첫 단계이기 때문에 무조건 혁신적이고 유희적인 디자인 보다는 기능에 맞는 컨셉을 지니고 사용자에 충분한 배려가 되며, 디지털 기술의 멀티미디어적 환경을 수용할 수있는 기술력을 갖춰 부가적 시너지 효과를 기대하는 것이 디지털 융합 디자인에 의한 디자인 산업의 기반을 더욱 탄탄하게 할 뿐만 아니라 새로운 비즈니스를 만드는 핵심적인 역할을 할 것으로 사료된다.
A new trend has been emerging based on the computer and on-line network in line with the digital age and the development towards the future oriented concept for pursuing more convenient life of human facilitated the convergence of diversified functions technically. This study was performed for the purpose of creating new business for the fusion and convergence of digital and design through defining and analyzing the concept of mash-up implying the meaning of convergence and investigating the cases in design field. The method of this article is to analyze the references such as the reports about trend and mash-up, papers about case analysis by mash-up, and to ewview the data from internet D/B in domestic and abroad, and variety of literatures including thesis, periodicals, books and the other publications. The scope of this study covers the concept of Mash-up, the study of convergence trends, and the case analysis on visual, textile, fashion, and product design, artworks and designer based on applying the concept of Mash-up. In result, it was considered that the concept of mash-up sets forth the possibility of new dimension across the user, producer, time and space through combining the diverse field such as the technology, industry, engineering, lifestyle and design. The value of mash-up which has been positioning as a global trend in many fields has a value for studying as well as it is interesting in the viewpoint of commencing from now on. It was found that the business which can identify the human lifestyle in real time has appeared in combination with the map of traditional service owing to the development of SNS(Social Network Service) in the visual design part from the analysis on the case of mash-up in design field by classifying into the vision, textile, fashion, product design, artworks and designer. The individualized daily life is expressed apart from the shape and function of simple clothes from the necessities of life in the textile-fashion design part. The daily custom has combined and compromised by the change of free culture and the human emotion expression of enjoying and expressing is appeared as a design with new style and function. The convergence with the technology is appeared as the most distinctively in the production design part and it is visible to make the new life pattern of the user beyond the technology and convenience which realizing the emotion of past time. Finally, the works are sublimated into the design showing the current age which can represent the culture as a part of the time based on the various materials and aesthetics as an art by the mash-up of diverse material and technology. The artworks which are expressed crossing over the each part of the art may deliver the emotional and mental stability and facilitate to have the satisfactory quality of life through harmonizing the human nature which can be impaired with the materialistic convenience due the digital technology into the emotion and play for design together. The expectation of additional synergy effect by equipping the technology competence to accept the multi media environment of digital technology which considers the user fully with the concept to the function rather than the unconditionally innovative and playful design since now is the first step of starting the digital mash-up trend will harden the base of the deign industry with digital convergence design and it is considered that it will play the key role to make new business as well.