본 연구는 20∼50대 여성을 대상으로 로하스 라이프스타일(LOHAS Lifestyle)과 등산복 추구이미지의 요인구조를 밝히고, 인구통계적 변인에 따른 차이를 분석하였다. 또한 로하스 라이프스타일이 등산복 추구이미지에 미치는 영향을 밝히고자 하였다. 측정도구는 설문지법을 이용하였고, 자료수집은 2013년 9-10월에 이루어졌다. 로하스 라이프스타일은 4개 요인인 친환경 지향형, 가족 및 사회 지향형, 건강 지향형, 여가 지향형으로,등산복 추구이미지는 5개 요인인 품위성, 젊음단정성,활동성, 개성, 귀염성으로 구성되었다.연령이 높아질수록 친환경 지향형과 가족 및 사회지향형이 높게 나타났고, 건강지향형과 여가지향형은40대에 가장 높은 것으로 나타났다. 미혼보다 기혼일때 친환경 지향적이고 가족 및 사회 지향적이며 건강지향적인 생활을 추구하는 것으로 나타났다. 등산복 추구이미지는 미혼보다 기혼일 때 품위 있고 고급스럽고 세련된 등산복 이미지를 추구하는 것으로 나타났다. 로하스 라이프 스타일은 품위성, 젊음단정성, 개성추구이미지에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 품위성이미지에는 친환경 지향형, 가족 및 사회지향형, 여가지향형 라이프스타일이 긍정적인 영향을 미쳤다. 젊음단정성 이미지에는 친환경 지향형일수록 부정적인 영향을 미치는 것으로 나타났으나, 건강지향형일 경우는 젊음단정성 이미지를 추구하는 것으로 나타났다. 개성이미지에는 친환경 지향형일수록 부정적인 영향을 미치는 것으로 나타났으나, 가족 및 사회지향형, 건강지향형일수록 개성적인 이미지를 추구하는 것으로 나타났다. 이상에서 볼 때 로하스 라이프 스타일은 등산복 추구이미지에 유의한 영향을 미치는 변인으로 나타났다.그 중 친환경 지향형은 등산복 추구이미지에 영향을 미치는 중요한 변인으로 나타나 등산복 개발 시 환경친화적인 요소를 고려해야 함을 시사하는 것으로 볼수 있다. 따라서 본 연구결과는 등산복 시장의 소비자특성을 이해하고, 상품 기획 및 개발을 위한 기초자료로 활용될 수 있을 것이다.
The purpose of this study is to investigate a factorson LOHAS lifestyle and pursued-image of outdoorwear. And the factors were analyzed according todemographic variables. Also, the Effects of LOHASlifestyle to pursued-Image of outdoor wear wasanalyzed. The subjects were chosen to be women inbetween their 20s and 50s, and the selected method ofinvestigation was a survey carried out in Septemberand October of 2013.LOHAS lifestyle is categorized as four factors,environmentally friendly-oriented type, family andcommunity-oriented type, health-oriented type, andleisure-oriented type. Pursued-image of outdoor wearis categorized as five factors, gracefulness, youthfulnessand neatness, activeness, individuality, uteness.As age goes up environmentally friendly-orientedtype, family and community-oriented type stood out,and health-oriented type and leisure-oriented typeshowed high scores for women in their 40s.Marriedwomen showed that environmentally friendly-oriented,family and community-oriented, health-orientedlifestyle than unmarried. Pursued-image of outdoorwear found that married women than unmarried womensought refined outdoor wear image.LOHAS lifestyle had a influence on gracefulness,youthfulness and neatness, and individuality. environmentallyfriendly-oriented, family and community- oriented,and leisure-oriented lifestyle positively influenced ongracefulness image. environmentally friendly-orientedlifestyle seemed to be negatively influencing theyouthfulness and neatness image whereas healthorientedlifestyle positively influenced for youthfulnessand neatness image. individuality image was negativelyinfluenced by environmentally friendly-oriented lifestylewhile family and community-oriented and healthorientedlifestyle positively influenced for individualityimage.LOHAS lifestyle gave significant enough influenceon pursued- image of outdoor wear. Among these,environmentally friendly-oriented lifestyle was shownas a major factor in pursued-image of outdoor wear.therefore environment-friendly features should beconsidered during the development of outdoor wear.The result of this study can help understandingconsumer characteristics in the outdoor wear market,and can be applied in designing and developing newproducts.