사회 구조·경제·기술의 발전은 한 사회를 구성하는 구성요소의 변화를 가져왔다. 이러한 변화는 글로벌한이슈와 변화를 의미하는 메가트렌드의 선정에 영향을 미쳤고, 이렇게 선정된 메가트렌드는 각각의 산업영역에서 앞으로 나아가야 할 방향, 정책 등을 결정하는데 중요한 요소로 작용하고 있다. 따라서 메가트렌드를 이해하고, 이러한 국제적 변화에 대응하여 각각의 개체가 나아가야 할 방향을 결정하는 일은 개인, 기업, 사회, 국가 등이 그들의 이해당사자와의 생존경쟁에서 살아남을 수 있는 방법 중의 하나이다. 이를 위해서는 트렌드의 의미와 가치 연구방법론 등에 대해 정확히 이해하는 일이 선행되어야한다. 본 연구에서는 광범위한 의미에서의 트렌드의 의미에서 시작하여 다양한 방식의 트렌드, 미래연구 방법론에 대해 언급하고, 디자인이라는 분야에 한정하여 트렌드를 읽어내고, 수집된 정보들을 사용가능한 식으로 변화시킬 수 있는 방법에 대해 논하고자 한다. 이를 위해 현실 속에서 미래를 예측할 수 있는 방법들에 대한 가설을 설정하고, 가설의 내용이 실제로 사용되어지고 있는지, 그리고 그 방식이 얼마나 유용한지의 여부를 확인하기 위해 현직 디자이너들과의 인터뷰를 진행하였다. 그리고 인터뷰 대상자들 간의그룹 미팅을 통해 일반화할 수 있는 정보수집방법과 수집된 정보를 지식으로 치환시켜 넓게는 사회적, 국제적 변화에 좁게는 각 산업분야에서 소비자(이해당사자)와의 커뮤니케이션에 좀 더 효율적으로 대응할수 있는 방법들에 대해 연구하였다. 이와 같이 고찰해 본 결과, 트렌드 연구는 일상생활속에서 이루어질 수 있으며, 사람과 사람 사이의 네트워크, 온라인 세상, 사회 문화적 현상의 이해, 감각적인 소비 주도 상품, 전통적 콘텐츠와 디지털 콘텐츠의 융합 등의 다양한 사회적 화두에 대한 지속적 관심을 가지고 그 변화 양상을 살피는 한편, 이러한 현상이야기 한 변화에 주목하는 것이야말로 진정으로 트렌드를 파악하고 트렌드를 이용할 수 있는 방법이 될 수 있을 것으로 파악된다.
Development of social structure, economy andtechnology has led to changes in the elements that makeup the society. These changes shape global issues andchanges that establish universal mega trends, which inturn influence industries in their respective fields,thereby playing an important factor in determiningpolicy direction.In order to survive in today’s competitiveenvironment, it is important to understand what thismega trend is, and how each individual, corporations,society and government should respond to it. A clearresearch methodology for identifying the mega trendsand values is of crucial importance.This study, beginning with the meaning of megatrend in a broad sense, explores trends limited to thefield of design, touches on future methodology ofresearch, and looks into transforming collectedinformation into useful knowledge.For this reason, interviews were conducted withdesigners in the field to find out how information isbeing collected to predict future trends and howeffective these methods are. Moreover, based on theseone-to-one and group interviews with the designers,we made generalizations on information gathering, thenmaterialized this information into solutions that respondto industry-wide, social and international challenges.Based on our results, we found that research ontrends can be carried out in ordinary life. We haveexamined mega trends in people-to-people network, theonline world, understanding of society and culture,consumer-driven product development, and fusion oftraditional and digital content. By noting changes in theseenvironments, we were able to come to an understandingof what trend is and how we may utilize it.