본 연구는 강원도 지역 도시브랜드 심벌에 나타난 유형에 관한 의미 분석연구이다. 강원도 및 18개시·군의 도시브랜드 심벌을 대상으로 어떠한 유형으로 분류되고 있는지, 색상은 어떻게 적용되고 있는지, 포지셔닝은 어디에 초점을 두고 표현되어지고 있는지를 연구범위를 두고 알아보고자 하였다. 연구방법은 도시브랜드에 대한 문헌연구와 강원도청 및 시·군청의홈페이지검색을 통해 심벌에 관련된 자료를 수집하여프린트 과정을 거쳐 분석하였다. 분석결과, 첫째, 심벌에 대한 유형은 묘사형, 추상형, 축약 워드형, 이니셜워드형, 그리고 복합형(추상형과 묘사형, 추상형과 이니셜 워드형)등 5개 유형으로 분류되었다. 시각적 형태는 자연형태를 이용하여 형상화 것이 가장 많았으며, 그 다음은 지역특성을 고려하여 형상화 한 것이 많았다. 둘째, 심벌에 대한 색상은 녹색, 청색, 적색의 사용하는 빈도가 가장 많았으며, 이는 강원도라는 지역적 특성과 환경을 고려하여 표현한 것이다. 셋째,심벌에 대한 포지셔닝은 두 가지로 분류되었다. 하나는 전통적이면서 지역적인 면을 고려한 것과 또 하나는 자연친화적이면서 현대적인 면을 고려한 것이었다. 이와 같이 결과를 종합해보면 도시브랜드 심벌은 디자인 개발에 있어 유형 및 색상선택에 있어 지역적 특성에 맞게 고려해야 하며, 포지셔닝은 체계적인 분석에 의한 도시브랜드의 전략적 접근에 의해 이루어져야 성공적인 도시마케팅을 펼칠 수 있다.
This study is to analyze the meanings of the visual types appearing on the city brand symbols of Gangwon-do. For the city brand symbols of Gangwon-do and its 18 cities and districts, the study was conducted to identify how they are divided into, which colors are applied, and what kind of positioning they are focusing on. To conduct this study, a documentary survey was carried out for city brands. In addition, relevant data was collected after data searching through the homepages of the Gangwon-do Provincial Office, its city halls, and district offices and analyzed with printing process. First, as a result of analysis, the types of symbols are divided into five: descriptive type, abstract type, abbreviated word type, initial word type, and combination type (abstract type and the descriptive type, or abstract type and the initial word type). In regard to the visual types, the largest number of them were the symbols that embodied natural shapes and the second largest number were ones that embodied their regional characteristics. Second, green, blue, and red were most frequently used for the symbols, which means that they reflect environment and regional characteristics of Gangwon-do. Third, symbol positioning was divided into two: traditional and local; eco-friendly and modern. Considering all results, the city brand symbols should be designed reflecting regional characteristics for their types and colors and their positioning should be strategically carried out through a systematic analysis for successful city marketing.