본 연구는 『퇴계전서』에서 퇴계가 언급한 260명의 인물 중 그가 직접 평가한 인물 133명에 대해서 평가한 내용을 근거로 그가 어떤 기준과 평가덕목 위에서 그들을 평가했는가를 고찰하려는데 목적이 있다. 평가횟수는 32회 평가를 받은 기대승에서부터 1회 평가를 받은 정몽주 등 133명에 대한 평가를, 20회 이상, 20회-10회, 9회-5회, 4회, 3회, 2회, 1회 평가의 7범주로 나누어 분석하였다. 논자는 긍정평가, 혼합평가, 부정평가의 세 차원에서 나타난 퇴계의 제자 평가를 긍정평가요소, 부정평가요소로 대별하여, 이를 ‘의사소통력’, ‘행정능력’, ‘정치적 태도와 성향’, ‘학식과 학문자세’, ‘윤리성’, ‘신체조건’, ‘여망’, ‘포용력’, ‘생활태도’, ‘성품’, ‘총명성’ 등 11가지의 평가기준을 적용하여 분석하였다. 분석결과 퇴계가 여러 인물을 평가할 때 중시한 평가기준은 학식과 학문자세(26.1%)→ 생활태도(23.0%)→ 성품(16.3%)→ 정치적 태도와 성향(13.9%)→ 총명성(6.5%)→ 행정능력(4.0%)→ 신체조건(3.2%)→ 포용력(2.5%)→ 여망(타인의 평가)(2.2%)→ 의사소통력(1.3%)→ 윤리성(1.0%)의 순으로 나타났다. 여기서 우리는 퇴계가 인물을 평가할 때 ‘학식과 학문자세’를 우선적으로 고려했고, 다음으로 그의 ‘생활태도’와 ‘성품’, 그리고 ‘정치적 태도와 성향’을 중시했음을 알 수 있다. 또한 분석결과 나타난 또 다른 특징은 11가지의 평가기준 중 ‘학식과 학문자세’·‘생활태도’의 두 가지 평가기준이 631개 전체 평가요소수의 49.1%를 차지하고 있다는 점으로, 이는 퇴계가 인물평가에서 배우는 자의 자세와 인간됨을 무엇보다도 강조한 것이라고 볼 수 있다. 또한 이러한 점들은 퇴계가 정치적 역량이나 행정능력 등으로 인물을 파악하기 보다는 학문의 완성과 인간됨의 토대 위에 관직에 나아가야 한다는 이른 바 ‘수신 이후 치국’이라는 전통적 유교 원리에 철저한 결과였다고 할 수 있다.
This research is designed to study the evaluation of Toegye on one hundred thirty three figures, which appears in his book Toegyejeonseo(退溪全書, the whole books of Toegye); I focus on the criteria and virtues of his evaluation. I divide his evaluation on one hundred thirty three figures into seven categories, more than twenty, ten to twenty, five to nine, four, three, two, and only one, according to the times of evaluation; Toegye evaluates Ki Dae Seung(奇大升) thirty two times, but Jung Mong Ju(鄭夢周) and some others only one. In this research, I divide Toegye’s three evaluation criteria, which are positive, negative, and mixed evaluations, into two elements such as positive and negative evaluations; in addition, I analyze them by eleven evaluation criteria which are communication ability, administrative ability, political attitude and propensity, scholarship, morality, physical condition, reputation, tolerance, life-attitude, nature, intelligence. I conclude that Toegye, when he evaluates many figures, orders scholarship, life-attitude, nature, intelligence, political attitude and propensity, tolerance, administrative ability, reputation, physical condition, communication ability, and morality according to importance. One should know that Toegye considers scholarship as the top priority followed by life-attitude, nature, and political attitude and propensity. I also find the evaluation elements based on the two evaluation criteria, such as scholarship and life-attitude, occupies 49.1 percent of the whole 631 elements. This means that Toegye emphasizes the attitude of the learner and personality as the man. This also refers to that he evaluates figures with completion of learning and discipline personality rather than political competence and administrative capacity.