이 글은 현장조사를 통해 현재 창녕지역에서 구비전승 되고 있는 설화의 양상을 살펴보고자 한 것이다. 창녕군 곳곳에 자리한 60여 개의 마을회관을 방문하여 수집한 설화자료는 총 238편이다. 이 자료들을 토대로 정리한 결과는 다음과 같다. 첫째, 지역의 지리적 특성을 반영한 자연물 전설이 전승되고 있다. 창녕군은 산간 동북부를 제외하면 저지대 평야지역으로서 낮은 구릉과 강과 여러 하천, 못, 샘 등의 지리 환경이 조성되어 있다. 이러한 물적 환경은 독산(獨山), 단맥(斷脈), 못, 샘 관련 다양한 전설을 생성․전승하는 토대가 되고 있다. 또한 마을 인근 바위에 대한 전설들은 지역 내 존재하는 여러 신앙을 배경으로 생성․전승되고 있는 것이 특징이다. 용신신앙, 기자신앙, 무속신앙, 불교신앙 등을 기저에 깔고 있으나 짤막한 설명위주의 내용과 전승자의 태도로 보아 현재 바위에 대한 믿음과 신앙적 행위는 예전에 비해 쇠퇴한 것으로 생각된다. 둘째, 창녕 조씨 시조 조계룡, 정한강, 곽재우, 벽진 장군 등 지역관련 인물들의 전설과 아기장수 전설이 전승되고 있다. 인물들과 관련된 비각, 정(亭) 등의 증거물이 있어 전설의 전승적 토대가 되고 있다. 그러나 창녕의 인물전설의 전승은 전반적으로 약화되어 있는 편이다. 문헌에 다양한 인물들의 전설이 수록되어 있는 것에 비해 실제 현장에서 들을 수 있는 전설은 그리 많지 않았기 때문이다. 셋째, 영산에서 거행되고 있는 문호장굿의 유래담과 창녕의 동제 전승의 두 양상을 보여주는 당산나무 이야기가 전승되고 있다. 세태변화 속에 민간신앙에 대한 믿음이 약화되면서 제의는 물론 관련전설도 사라져가는 형편이나 군내 제의가 유지되고 있는 일부 지역에서 신앙 전설류가 여전히 전승되고 있으며, 이는 신앙의 전승력을 확보해주는 구실을 하면서 앞으로도 계속적으로 생성․전승될 것으로 보인다. 전설 외 민담의 경우, 전설에 비해 압도적으로 많은 수가 조사되었으나 전국적으로 분포되어 있는 유형이 대부분이었다. 그중 ‘며느리’를 소재로 한 민담과 음설담이 다수 수집되었다는 것이 특징이다. 이번 창녕군 설화 조사는 창녕군 전역에 해당하는 많은 마을을 직접 방문하여 설화를 본격적으로 조사하였다는 데에 의의가 있다.
The purpose of this study is to explore local traits by reviewing the aspects of folk tales passed down in oral tradition in the Changnyeong region. A total of 238 data were collected by visiting 60-odd village halls located in various areas of Changnyeong-gun. The results of analysis on the data are as follows; First, legends about natural materials reflecting geographical characteristics of the region have been passed down. A low land plain except for mountainous Northeastern area, Changnyeong-gun has such geographical environments as low hills, rivers, many streams, pond and springs. These material environments have worked as a foundation for the creation and transmission of various legends related to independent mountains, “disconnected veins of mountains(斷脈)”, ponds and springs. In addition, legends surrounding rocks around the villages have the characteristics of having been created and passed down based on numerous beliefs which have existed in the areas. Although they are based on the beliefs of Dragon God, belief on ‘Praying for the Child’, Shamanism and Buddhism, it is deemed that current belief in the rocks and ceremonial behaviors of belief have receded compared with those of the past judging from the fact that there are only short explanations for them and the attitude of the speakers. Second, legends about such heroes of the region as Gye Ryong Cho who was the founding father of Changnyeong clan, Han Gang Jung, general Jae Woo Gwak and Byuk Jin and the child general are still being passed down. These legends are supported by the evidences of monuments and pavilions (亭) related to the heroes. And yet, transmission of legends regarding the heroes of Changnyeong has generally been weakened considering the fact that there were not many legends that can be heard in the field compared with those recorded in the historic materials. Third, the folk tale which deals with the origin of Moonhojang(文戶長)-gut(exorcism) still practiced in Young-san and Dangsan (堂山) tree tales which shows two aspects of community ceremony (洞祭) are passed down in Changnyeong region. With the weakening of folk belief as time passes, although ritual ceremonies and related legends are disappearing, some areas which maintain community ceremonies are still passing down beliefs and legends and they work as the safeguard for the passing down of beliefs which are expected to be created and passed down in the future as well. Other than legends, although folktales were surveyed in much more number than legends, most of them were widespread across the country in forms. It is a characteristic that, among them, folktales with ‘daughter-in-law’ as their subject matter and risqué stories were collected in large numbers. They were provided mainly by women informants and reflect life and consciousness of women. This research on folktales of Changnyeong-gun has significant meaning in that the author of this study visited many villages of Changnyeong region in person and conducted intensive survey on them. This research on folktales of Changnyeong-gun has significant meaning in that the author of this study visited many villages of Changnyeong region in person and conducted intensive survey on them.