본 연구는 매니쉬 아로라의 시즌별 컬렉션을 분석하고 작품 특성을 밝히는데 목적을 두었으며, 민족적 정체성을 기반으로 창의적인 작품세계를 구축하고 있는 디자이너의 아이디어 발상 및 표현 방식의 탐색을 통해 한국 패션의 세계화를 위한 하나의 사례를 제공할 수 있다는데 의의를 두었다. 연구 방법은 매니쉬 아로라의 이력과 작품 활동에 관한 문헌 고찰과 실증적 연구를 병행하였다. 실증적 연구는 2008S/S부터 2015F/W까지 시즌별 컬렉션의 콘셉트, 형태 및 아이템, 색상, 문양, 소재, 장식 기법 및 소품 등을 분석하였으며, 이를 기반으로 특성을 도출하였다. 연구결과, 2008S/S부터 2015F/W까지 전개된 컬렉션은 인도의 총체적 문화유산을 근간으로 하여 다양한 콘셉트로 전개되었다. 형태적인 측면은 심플한 스트레이트나 A라인이 큰 비중을 차지하였다. 문양은 인도 전통 문양, 신화적 상징, 그래피티나 팝아트 이미지, 추상적이거나 사실적인 그래픽 이미지가 융합되어 나타났다. 특히 다채로운 문양은 디지털 프린트나 자수, 비즈 장식 등으로 표현되었고, 원색의 색상과 더불어 작품 전체 이미지를 특징짓는 중요 요소로 작용하였다. 소재는 면, 실크, 새틴 이외에 비치는 소재, 광택 소재, 메탈 소재, 가죽, 펠트, 루렉스에 이르기까지 다양한 소재로 전개되었다. 또한 메이크업이나 인도의 화려한 장신구를 연상시키는 각종 소품은 인도문화의 감성을 부각시키는 요소로 표현되었다. 이러한 매니쉬 아로라의 작품 특성은 첫째, 인도의 문화유산의 총체적인 측면을 서양 복식의 형태에 반영하고 재해석함으로써 자신만의 아이덴티티는 물론 인도 패션의 세계화를 구축하였다. 둘째, 화려한 원색의 색상과 다채롭고 복합적인 초현실적 그래픽 문양, 인도 전통문양, 헤드피스나 각종 액세서리의 활용, 기괴한 메이크업 등을 복합적으로 활용하여 극대화된 장식적 맥시멀리즘의 특성을 나타냈다. 셋째, 인도의 문화적 특성뿐만 아니라 동양과 서양, 과거와 미래, 패션과 아트, 이질적 이미지의 조합 등 디자인 요소나 장르, 스타일간의 융합을 통한 믹스 앤 매치를 부각시켜 새로운 이미지를 재창조하였다. 이상의 고찰을 통해 전통 문화 유산을 활용한 패션미학의 새로운 가능성은 물론 창의적인 디자인 발상의 가치를 재인식할 수 있는 계기가 되었다.
This work has the purpose to analyze the Manish Arora"s collections by the season and define the characteristic in them. This study further intends to find a possible globalization of Korean fashion as a successful example through exploring his generation of idea and expression way as designer building a creative world based on his national identity. For the methodology, both literature review and empirical examination were followed about Manish Arora"s career and his activity of works. In the empirical examination, analysis was done for seasonal collections from 2008 S/S through 2015 F/W about concept, type and item, color, pattern, material, ornamental technique and small attachment and through which characteristic was introduced. Results showed various concepts embedded with a whole spectrum of cultural heritage of India in the collections covering from 2008 S/S to 2015 F/W. In terms of formative characteristic, simple straight line or A-line took a great part. In the pattern, the combined type appeared with traditional Indian pattern, mythological symbol, graffiti or pop art image, and abstract or realistic graphic image. Particularly, the diversity of pattern was given in digital print, embroidery, or bead attachment and this played an important role characterizing the overall image, together with primary colors. As to the material, besides the silk, satin, and cotton, other various materials were also used such as see through materials, metallic materials, brilliant materials, leather, felt, and lurex. Makeups or various small attachments that remind of fancy Indian accessories were also used as expression element highlighting the emotion of Indian culture. These Manish Arora"s works could be characterized as follows. First, the globalization with Indian fashion, not to mention its own identity, was realized through reflecting the overall aspects of Indian cultural heritage onto western costume and reinterpreting them. Second, the maximized ornamental maximalism was presented by complexly applying gorgeous primitive colors, surrealistic graphic pattern with diversity and complexity, traditional Indian pattern, head piece or many other accessories, and humoresque makeup. Third, the new image was generated by emphasizing the mix-and-match in design element, genre, and style such as orient and occident, past and future, fashion and art, and integration of heterogeneous images. This study could provide a chance to recognize the value anew in creative design as well as the fresh possibility in fashion aesthetics with application of traditional cultural heritage.