이 연구는 환경교육센터의 운영요소와 운영요소를 구성하는 운영항목과 운영세부항목을 도출하고, 도출된 요소와 항목들 사이의 상대적 중요도를 산출하여 환경교육센터 운영에 도움이 되고자 진행하였다. 연구는 3단계에 걸쳐 진행되었다. 먼저 선행연구를 통해 환경교육센터의 정의와 유형, 기능을 정리하였으며, 운영요소로 사람, 프로그램, 시설, 운영의 네 가지를 도출하였다. 둘째, 네 가지 운영요소 각각에 요구되는 항목들을 산출하기 위해 환경교육전문가와 환경교육센터 근무자, 해설가 등 환경교육센터와 관련된 전문가 34명을 대상으로 델파이조사를 실시하였다. 델파이 조사는 예비조사, 1차 델파이 조사, 2차 델파이 조사의 순서로 이루어 졌으며, 2차 델파이 조사 결과를 통해 각 운영요소에 요구되는 운영항목 17개와 운영세부항목 62개를 최종적으로 도출하였다. 셋째, 환경교육센터 운영요소들 간의 상대적 중요도와 델파이 결과 도출된 운영항목과 운영세부항목들 사이의 상대적 중요도를 산출하였다. 연구결과, 환경교육센터 운영 요소로 사람, 프로그램, 시설, 운영이 도출되었으며, 요소 간의 상대적 중요도는 사람 > 프로그램 > 시설 = 운영의 순서로 나타났다. 각 요소에 요구되는 운영항목과 운영항목 사이의 상대적 중요도는 사람의 경우, 태도와 전문성, 정체성, 의사소통 능력이 요구되며, 그 중 태도의 중요도가 가장 높았으며, 그 다음으로 전문성, 정체성, 의사소통의 순으로 중요하게 요구되었다. 환경교육센터의 프로그램에는 내용과 가치관, 독창성, 교재 · 교구가 운영항목으로 요구되며, 상대적 중요도는 내용, 독창성, 가치관, 교재․교구의 순서로 중요한 것으로 나타났다. 시설 요소는 교육시설과, 교육지원물품, 교육지원시설의 운영항목이 도출되었는데, 교육시설이 가장 중요하고 그 다음으로는 교육지원물품, 교육지원시설의 순서로 중요하게 나타났으며, 끝으로 운영요소에 필요한 운영항목과 상대적 중요도는 프로그램 운영, 조직, 재정, 협력체계, 홍보, 유지관리의 순서로 확인되었다. 이 연구에서 도출된 환경교육센터 운영요소와 상대적 중요도를 살펴보면, 사람과 관련된 요소와 항목의 상대적 중요도가 높았다. 이는 환경교육센터 운영 시 사람을 가장 중요하게 고려해야 하며, 환경교육센터 근무자의 역량강화를 위한 지원과 교육의 강화와 함께, 특히 적절한 보수체계가 갖추어져야 한다는 것을 의미한다. 환경교육센터에서 운영되는 프로그램은 내용과 가치관, 독창성을 가져야 하지만, 무엇보다도 참가자를 배려한 프로그램으로 진행되어야 하며, 센터의 시설들은 강의실, 사무실 외에도 탐방로, 야외체험시설, 다목적실, 실외교육장, 장애인 편의시설 등 다양한 시설들이 갖추어져야 한다. 끝으로 프로그램 개발 기획, 평가에도 중점을 두고 환경교육센터 운영이 이루어져야 한다.
This study aimed at deducing elements of environmental education (EE) center management and management items as well as further resulting relative importances among the elements and detailed items required for effective management of EE centers. This study went through three phases or steps. First, the definition, types and function of EE centers were reviewed and summarized. Four management elements such as personnel, programs, facility (centers), and management were then deduced. Second, in order to identify items required for four management elements, the Delphi method was conducted on 34 experts concerning the EE center including environmental educators, center personnel (staff members), and guides (or mentors). The Delphi method consisted of preliminary investigation, primary investigation, and secondary investigation; through the secondary investigation, 17 management elements and 62 detailed management items for each management elements were finally deduced. Third, the relative importance values among management elements of the EE center as well as those among management items and detailed management items that resulted from the Delphi method were made. As a result of the study, for management elements, personnel, program, facility, and management were deduced and for their relative importance were personnel > program > facility = management. For relative importance among management items and detailed ones, personnel with attitude, identity, professionalism and communication were required, with attitude being the most important quality to have. The qualities of professionalism, identity, and communication then followed in order. For the program of the EE center, the most important requirements for management items included content, creativity, values, textbooks and educating device. For facility elements, educational facility, education supporting materials, and education supporting facility were deduced, with educational facility being the most important, followed by educational support materials and educational support facility. Finally, management items for management elements included program management, organization, finance, cooperation system, promotion, and maintenance and management in order of their relative importance.