본 연구의 목적은 최근 학교 현장에서 가장 문제시 되고 있는 집단따돌림 현상이 방과 후 스포츠 활동에서어떠한 양상으로 나타나고 있으며, 스포츠 지도자는 집단따돌림에 어떻게 대처하고 있는지 탐색하는 것이다. 이러한 목적을 달성하기 위해 연구참여자로는 방과 후 스포츠 활동을 담당하는 스포츠 지도자 7명을 선정하고, 이들을 대상으로 한 사전 설문조사와 심층면담을 통해 자료를 수집하였다. 수집된 자료는 귀납적 범주분석의 방법으로 분석되었다. 연구 결과 첫째, 집단따돌림의 양상 및 스포츠 활동과의 관계로는 1)관계적 따돌림과 팀 분위기의 혼탁화(混濁化), 2)언어적 따돌림과 낙인(烙印)문화의 형성, 3)행동적 따돌림과 스포츠 속빈곤감 학습으로 나타났다. 둘째, 방과 후 스포츠 활동 중 집단따돌림의 악화 원인으로는 1)스포츠 지도자의시선 밖 ‘힘의 논리’, 2)스포츠 활동 이전의 ‘교실따돌림’, 3)스포츠 활동 중 ‘짝 찾기’와 ‘팀 구성’으로 나타났다. 셋째, 스포츠 지도자의 집단따돌림 대처 방법으로는 1)‘관심 갖기’로 소통하기, 2)‘역지사지(易地思之)’ 이해시키기, 3)규칙 변경하기와 보상하기로 나타났다. 이러한 연구결과를 통해 스포츠 지도자들이 고려해야 할사항으로는 1)따돌림 금지 규칙의 수립과 실천, 2)집단따돌림 대처 프로그램의 개발 및 활용, 3)집단따돌림가해-피해 학생들의 자존감 향상을 위한 스포츠 환경 조성이 필요함을 알 수 있었다. 본 연구는 다양한 스포츠 활동에서 집단따돌림 문제를 해결하고 바람직한 학생스포츠 문화를 형성하기 위한 전략이나 제도 수립에필요한 기초 자료로 활용될 수 있을 것이다.
The purpose of this study is to explore the phenomenon of group bullying during after-school sports activities and how instructors deal with it. Bullying is also the biggest issue in schools recently. To accomplish the objective, 7 sports instructors in charge of after-school sports activities were selected, and pre-survey and in-depth interviews with them were conducted to collect data. The data was analyzed through inductive category analysis. The research findings are as follows. First of all, the correlation between bullying and sports activities is as follows. 1)Relational bullying and deterioration of team atmosphere, 2)Verbal bullying and ostracization, 3)Behavioral bullying and acquiring a sense of poverty during activities. Second, the causes of worsening bullying during after-school sports activities are as follows. 1)‘Exercising power’away from sports instructors. 2)‘Classroom bullying`` before sports activities. 3)‘Finding partners’and‘group creation’during sports activities. Third, the countermeasures of sports instructors against bullying is as follows. 1)Communicating with‘interest’, 2)Showing ‘empathy’, 3)Changing rules and offering compensation. The findings suggest that sports instructors should consider and execute the following. 1)Establishing rules prohibiting bullying and encouraging compliance, 2) Development and utilization of group bullying prevention program, 3) Promoting a sports environment that boosts the self-esteem of victims and offenders of bullying. This study findings could be used as basic data for establishing strategies or systems for solving group bullying during various sports activities and promoting a desirable sports culture among students.