본 연구는 학부모의 수업활동 이해를 돕는 구체적인 자료를 수록한 QR코드를 교육계획안에 기록하여 제작한 QR코드 교육계획안을 활용했을 때와 기존의 교육계획안을 각각 활용하였을 때 학부모의 수업활동만족도에 어떠한 차이가 있는지 알아보고자 하였다. 이를 위해 서울시에 위치한 A유치원 만 5세 연령 두 학급 학부모 40명(비교집단 20명, 실험집단 20명)을 대상으로 기존의 교육계획안에 대한 만족도 측정을 실시하고, 12주간 실험집단 학급을 대상으로 QR코드 교육계획안을 활용한 후 교육계획안에 대한 만족도 측정을 실시하여 측정치를 분석하였다. 그 결과 첫째, QR코드 교육계획안을 활용하였을 때 교육활동 전반에 관한 만족도, 유아의 발달 이해에 대한 만족도, 유치원과 가정간의 연계교육 수행, 유치원과 가정간의 의사소통, 유아교육관련 정보획득 등에 있어 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 둘째, QR코드 교육계획안을 활용하였을 때 학부모의 교사 전문성 인식에 있어서 유의미한 차이가 나타났으나 지속적 활용 인식에서는 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 본 연구는 교사-학부모간 효율적 의사소통으로 유아의 교육·보육에 대한 정보를 공유하고 서로간의 피드백을 통하여 효과적인 상호작용을 기대할 뿐 아니라 유치원의 교육계획안 작성 및 활용의 발전 방향을 모색하는데 그 목적이 있다.
This study compares the use of a previous teaching plan with that of a QR code teaching plan. A plan made by recording on the teaching plan the QR codes that contain detailed data intended to help parents understand a class activity. The study`s purpose is to examine how parents` class activity satisfaction differs. Also, with this, the study intends to allow teachers and parents to share information about their children`s education and nurturing, realize effective interaction among them through giving and receiving feedback, and find out a developmental direction to make and use a teaching plan for kindergarteners. The study selected 40 parents (20 for the control group and 20 for the experimental group) of two classes of 5-year-olds at A Kindergarten located in Seoul. The study measured satisfaction with the previous teaching plan and analyzed the values of satisfaction about the teaching plan after using (for 12 weeks) the QR code teaching plan for the experimental group. According to the results, first, there was significant difference when the QR code teaching plan was utilized regarding satisfaction with a general educational activity, satisfaction with understanding their children`s development, implementation of connected education between the kindergarten and the family, communication between the kindergarten and the family, or acquisition of information about their children`s education. Second, there was a significant difference, when the QR code teaching plan was used, in the recognition of parents on the teacher`s expertise; however, no significant difference was shown in recognition on continual utility.