본 연구는 국내에서 이루어진 유아 안전 관련 연구들의 동향을 이해하고 앞으로의 연구 방향을 제시하는데 있다. 이를 위해 1995년부터 2012년까지 국내 학술지에 발표된 유아 안전 관련 논문 91편을 대상으로 분석을 실시하였다. 그 결과 첫째, 유아안전 관련 논문의 연구주제의 동향을 분석한 결과 안전교육에 대한 인식을 조사하는 연구, 안전교육 프로그램 효과와 안전교육과정 개발에 관한 연구, 미디어 안전, 식품안전 순으로 많이 연구된 것으로 나타났다. 둘째, 유아안전관련 논문의 연구대상을 살펴보면 교사, 유아, 기타, 부모 순으로 많이 연구되었다. 셋째, 유아안전 관련 논문의 연구유형을 살펴보면 조사연구, 실험연구, 문헌연구 순으로 연구되었다. 넷째 유아안전 관련 논문의 자료수집 방법을 살펴보면 질문지법, 실험법, 문헌연구, 관찰법, 질적 자료수집, 질적·양적 자료수집 등의 순으로 나타났다. 다섯째, 유아안전 관련논문의 자료 분석 방법을 살펴본 결과에 의하면 카이검증과 t 검증, 분산분석을 이용한 차이분석, 기술통계, 문헌분석, 질적?양적분석 순으로 적용된 것으로 나타났다. 이러한 분석을 토대로 유아안전 관련 연구가 나아가야 할 방향을 논의하였다.
This study analyzes tendencies in studies of safety for young children in Korea. The research analyzed 91 studies from between 1995 and 2012. The articles and theses were analyzed by research frequency, research type, data collection method, data-analyzing method, research subject, and research object. The study found that the number of studies has increased over the years. First, the topics reflect a growing concern about safety education awareness investigation, and next the development of safety education programs, the examination of their effects, multimedia safety education, and food safety. Second, the most frequently studied research subjects were teacher, children, and parents. Third, study type analyses were followed by research studies, experimental studies, and literature reviews. Fourth, data collection methods were followed by questionnaire methods, experimental methods, literature review methods, observation methods, qualitative data collection, qualitative methods and quantitative data collection methods. Fifth, most studies used chi-square test and t-test methods, followed by ANOVA, descriptive statistics, literature research, literature analysis, qualitative and quantitative analysis. From these results, several future directions for studies were suggested.