메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
김명훈 (계명대학교) 정인성 (계명대학교) 정철호 (계명대학교) 정성원 (계명대학교)
저널정보
대한생물치료정신의학회 생물치료정신의학 생물치료정신의학 제22권 제3호
발행연도
2016.10
수록면
129 - 136 (8page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
Objectives:The purpose of this study is to assess the relationship between the psychological characteristics and academic performance of medical students and investigate the factors that can predict academic performance.
Methods:We analyzed the mental health survey of medical students data conducted by one medical school in June 2013. Three-hundred thirty students were examined sociodemographic backgrounds and the Minnesota Multiphasic Personality Inventory–2(MMPI-2) questionnaire. Then, we compared it with grade point average of the same year. Unlike previous studies, academic performance was converted to T-score in order to correct the different grades.
Results:The results showed that gender had the most powerful predictor of academic performance, where female students showed higher academic performance than male students. We used two different set of MMPI-2 scales; clinical scale measuring psychopathology and personality psychopathology five(PSY-5) scale measuring dimensional traits of personality disorders. At the MMPI-2, schizophrenia of the clinical scale and neuroticism of the personality pychopathology five scale were significantly correlated with academic performance. Among six clinical subscales of schizophrenia clinical scale, only motivation and social isolation had significant correlation with academic performance.
Conclusion:Gender, inner and external motivation, social isolation, and neuroticism are found to impact the academic performance.

목차

서론
재료 및 방법
결과
고찰
참고문헌

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2017-512-001292926