본 연구는 저소득층 시장에서 일어나는 기술기반 사회적 기업의 기술혁신특성들을 도출하고, 이러한 기업이 시장에서 목표한 성과를 달성하기 위해 필요한 혁신전략들을 제안하였다. 기술기반 사회적 기업은 과학 · 기술을 기반으로 취약계층에게 재화 및 서비스를 제공하는 기업으로, 사회적 가치와 경제적 이윤을 동시에 창출하는 조직이다. 이러한 기업은 영리기업에 비해 비교적 적은 기술 자원과 경제적 자본을 소유하고 있기 때문에 시장에서 영속하기 위해서는 혁신적인 요소들을 반드시 수반해야 한다. 또한 이러한 기업들은 주로 전통적인 시장에서 소외 된 저소득층을 목표고객으로 삼기 때문에 기존의 영리기업과는 다른 혁신적 특성들을 갖게 된다. 이러한 기술혁신의 특성을 기업의 내부요인과 외부 환경요인의 관점으로 분석하였으며, 해외의 성공적인 사회적 기업과 국내 유망한 사회적 기업의 사례연구를 통해 혁신전략들을 제안하였다. 본 논문에서 제시된 기술기반 사회적 기업의 기술 혁신특성은 향후 사회적 기업의 성과에 관한 실증연구를 위한 이론적 기반이 될 수 있으며, 제안된 혁신전략들은 사회적 기업들의 제품 및 서비스 개발을 위한 실무적 지침서가 될 수 있다.
Technology-based social enterprises provide products or services developed with technology resources to the people under poverty line, bringing both economic profits and social benefits. Because they typically have relatively small technology resources and economic funding compared to for-profit companies, these enterprises must have innovative factors that allow them to remain sustainable in the market. Also these enterprises have distinct characteristics of technology innovation due to targeting BOP(bottom of pyramid) market which has been ignored until now. Therefore the purpose of this research paper is to find the characteristics of technology innovation in social enterprises and to propose an innovation strategy for firm performances. To achieve this goal, we first categorize technology innovation characteristics with complexity of technology and target market. Then we conduct a case study analysis to draw propositions for an innovation strategy in technology-based social enterprises. This research will contribute towards future empirical studies on performances of social enterprises. The derived proposition for an innovation strategy will help to guideline social entrepreneurs in developing their product or services.