메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
서동은 (경희대학교)
저널정보
다빈치미래교양연구소 교양학연구 교양학연구 제2집
발행연도
2015.12
수록면
7 - 35 (29page)
DOI
10.24173/jge.2015.12.2.7

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
Education in Korea today, from the elementary school, the middle and the high school through college, has generally based upon a method of indoctrination. Liberal education in college also has tended to frequently repeat such a method of inculcation. In usual scenes of liberal education in college, a professor lectures and students write in their notes. A class exists only for the mid-term and the final exams. It would not be possible at all to cultivate autonomous, creative and personal subjects in such old and passive way of teaching. If college education is to foster new cultured citizens, one needs to deconstruct the existing way of acquiring knowledge and to seek a new way. It is through dialogue and discussion that one can try to cultivate citizens with democratic and critical awareness. It is very closely related to the development of philosophical imagination. ‘Philosophical imagination’ refers to the awareness of the limitation of knowledge and some rational and critical capacity to reach at creative insights. This article seeks to help student know how to develop such a philosophical imagination by introducing imagination, especially philosophical imagination, which was developed in Heidegger’s Kant and the Problem of Metaphysics, and adopting Socrates’ maieutic way as to enrich imagination.

목차

1. 들어가는 말
2. 교양교육의 의미
3. 교양교육에 있어 상상력의 역할
4. 철학적 상상력 자극을 위한 수업
5. 나가는 말: 교양교육(Bildung)과 인간다움(Humanitas)
참고문헌
Abstract

참고문헌 (12)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2017-005-002068859