메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
양태경 (서울메트로) 성덕룡 (대원대학교)
저널정보
한국도시철도학회 한국도시철도학회논문집 한국도시철도학회논문집 제5권 제1호
발행연도
2017.3
수록면
811 - 818 (8page)
DOI
10.24284/JKOSUR.2017.03.5.1.811

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

이 논문의 연구 히스토리 (2)

초록· 키워드

오류제보하기
In urban railways where the distance between stations is short and the interval of train dispatch is short, rail surface defects occur more frequently in the station area than in the train travel area. In this study, the finite element analysis simulating the frictional heat generated by the braking force of the train was performed and the rolling contact fatigue damage rate was analyzed by deriving the stress in the rail according to the braking force of the train. The maximum stress at 6.8mm from the rail surface and the increase of the braking force to 100, 200 and 300% compared to when the train traveled at 100km/h resulted in the rolling contact fatigue damage on the rail surface Increased about 6~28%, and increased about 3~12% at the depth of about 6.8mm from the rail surface. Therefore, the rail grinding operation to control the degradation of the rail surface caused by the contact between the wheel and the rail is proposed to distinguish between the train travel zone and the braking zone.

목차

Abstract
1. 서론
2. 연구동향
3. 피로해석 이론 및 절차
4. 차륜/레일 유한요소해석
5. 구름접촉피로손상도 분석
6. 결론
참고문헌

참고문헌 (12)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2017-525-002244952