장소는 인간이 일상생활을 영위하는 물리적 공간이자 개인, 집단의 경험이 투영되어 특정 의미로 인식되는 구체적 공간이다. 또한 장소는 계급화된 사회에서 위계를 가지는 사회적 공간이기도 하다. 본 연구는 부산시 남구 우암동 소막마을을 대상으로 피란민, 노동자들의 정착 그리고 이에 따른 소막마을의 형성과 변화, 주민들의 장소 인식 등을 살펴본다. 이를 통하여 인간과 장소 사이의 관계 그리고 장소 인식이 주민들에게 미치는 영향에 대해 탐색하고자 한다. 일제강점기 우암리에 이출우검역소가 건설되었고 이후 광복, 한국전쟁을 겪으며 귀환동포, 피란민들의 수용소가 되었다. 사람들은 집을 짓고 고치며 소유하는 과정을 통해 정착함으로서 자신들의 삶터로, 의미가 담긴 장소로 만들어갔다. 1960년대 이후 산업화, 공업화로 소막마을 주변에 많은 공장들이 들어서게 되자 노동자들의 유입이 급속도로 늘어났다. 이로인해 주거지는 마을 뒤편의 산비탈까지 확대되고 마을은 노동자들을 위한 배후주거지로 변하게 되었다. 하지만 1990년대 이후 공장들의 폐업, 이전으로 인구는 줄어들고 마을은 쇠퇴하고 있다. 검역소, 매축공사, 피란민수용소, 공장 등 권력이나 제도에 의한 강제적․강압적 배치는 공간에 기능을 부여하는 것에 그치지 않고 인식적 측면에도 영향을 미쳐 배제와 차별 담론을 생성시키는 동기가 되었다. ‘적기수용소’에서 비롯된 ‘피란민촌’, ‘빈민촌’, ‘범죄자 동네’라는 장소 인식은 소문과 담론, 편견에 의해 고착되었고 고착된 인식은 마을을 지배하는 장소성이 되었다. 왜곡된 장소 인식은 마을에 대한 배제와 차별을 강화하는 역할을 하였고 아울러 주민들의 정체성을 규정하는 매개로 작동하고 있었다. 그러나 자신들의 삶의 장소에 부여된 왜곡된, 부정적인 인식을 변화시키기 위한 주민들의 노력도 있었다. 주민 스스로 주체가 되어 혐오시설이었던 공동묘지를 이전하고 ‘도시숲’ 공원을 조성한 것이었다. 살아야만 하는 장소, 나의 삶터라는 인식이 존재하고 있었기 때문에 장소에 대한 의미전환을 시도할 수 있었다.
Place is a physical space where human beings carry out their daily lives. It is also a specific space on which the experiences of an individual or group of people projected and thereby is perceived with a certain meaning. The aim of this study is to explore Somak Village in Uam-dong, Nam-gu, Busan and investigate the relationship between human beings and place, the influence of place cognitions on the residents of Somak Village. To this end, this study examines the settlement of war refugees and laborers, the formation and changes of Somak Village, the residents’ place cognitions. The cow quarantines constructed during the Japanese colonial rule (in the area of present-day Uam-dong, Busan) were turned into camps for the repatriated Koreans upon Korea’s independence from Japan and also for war refugees throughout the Korean War. In the course of building, repairing and owning houses, these people settled around these camps, made the place their home, a place with meaning. Since the 1960s, a lot of factories were built around the village with industrialization, which in turn, led to a rapid and increased influx of laborers. Consequently, the residential area expanded to the mountain slope on the rear side of the village and the village itself turned into a residential area for laborers. However, with the closing or relocation of factories since the 1990s, the population of the village is decreasing to its earlier state and the village itself is deteriorating. The forcible and coercive placement of quarantine stations, reclamation work, refugee camps, and factories by power or system not only assigned function to the space but also affected the residents’ cognitions of the place, and resultingly motivated the residents to generate a discourse of exclusion and discrimination. The place cognitions of ‘refugee camp’, ‘gutter’ or ‘criminals’ neighborhood’ which had originated from ‘Akasaki(赤崎, literally meaning red peninsula) camp’ became fixed through rumors, discussions and prejudices. This fixed cognition became the locality that dominated the village. This distorted place perception reinforced exclusion and discrimination against the village and is working as a mediator of defining the identity of the residents. Nevertheless, the residents of Somak Village strived to change the distorted perception associated with their living space. They relocated the public cemetery, which had been viewed as an unpleasant facility, and created an ‘urban forest’ park. They were able to change the meaning of the space because they perceived the village as a place they must live, as their living space.